سیاره واقعی جنگ ستارگان کشف شد! ، این سیاره به دور دو ستاره می چرخد

به گزارش وبلاگ بایجانی، دانشمندان دنیای جدیدی را کشف نموده اند که شبیه به سیاره تاتویین در فیلم های جنگ ستارگان، دو ستاره در مرکز دارد.

سیاره واقعی جنگ ستارگان کشف شد! ، این سیاره به دور دو ستاره می چرخد

به گزارش وبلاگ بایجانی و به نقل از دیلی میل، TOI-1338 c یک سیاره دور است. سیاره ای که به جای یک ستاره به دور دو ستاره می چرخد. جرم این سیاره 65 برابر زمین است و 215 روز طول می کشد تا به دور خورشید خود بچرخد.

در یک کهکشان بسیار دور، لوک اسکای واکر در سیاره ای سنگی به نام تاتوئین (تاتویین یک سیاره صحرایی در اپرای فضایی جنگ ستارگان است. این سیاره بژ رنگ است و دور افتاده و متروک و در مدار یک جفت ستاره دوتایی واقع شده و ساکنان آن انسان های مهاجر و دیگر نژادها هستند) زندگی می کرد که همزمان به دور دو ستاره می چرخید و غروب مضاعف را برای قهرمان فراهم می کرد.

اکنون، اخترشناسان یک سیاره واقعی به نام TOI-1338 c کشف نموده اند که به دور مجموعه ستاره های خود می چرخد. به گفته کارشناسان، TOI-1338 c یک غول گازی است با تقریبا 65 برابر جرم زمین است. پس از کشف TOI-1338 b در سال 2019، این دومین سیاره ای است که در این منظومه شمسیِ دور کشف می گردد.

هر دو به دور ستاره خود در منظومه شمسی به نام TOI-1338 می چرخند که حدود 4.4 میلیارد سال سن دارد و در فاصله 1300 سال نوری از زمین و در صورت فلکی پیکتوریس قرار گرفته است.

یک تیم بین المللی متشکل از کارشناسان دانشگاه های بیرمنگام، لندن، سنت اندروز و کیل یافته هایشان را در قالب مطالعه ای ارائه نموده اند. آن ها در مقاله خود که در Nature Astronomy منتشر شده، می گویند: ما از کشف یک سیاره غول گازی در مدار هر دو ستاره یک منظومه ستاره ای دوتایی در حال کسوف خبر می دهیم. سیستم مورد بحث در این مقاله تنها دومین منظومه شناخته شده برای میزبانی چندین سیاره است. هر دو TOI-1338 b و TOI-1338 c سیاره های دور هستند؛ سیاراتی که به جای یک ستاره به دور دو ستاره می چرخند.

نویسندگان می گویند که در اواخر قرن اخیر، وجود سیارات دو خورشیده هنوز محدود به داستان های علمی تخیلی بود، اما همه این ها در سال 2011 تغییر کرد. زمانی که کشف اولین سیاره از این نوع به نام کپلر-16b اعلام شد.

• جزئیات پرواز پرنده هایپرسونیک با سرعت 7 ماخ | پنتاگون بودجه این هواپیما را تامین می نماید

به گفته ناسا، این سیاره تازه پیدا شده، TOI-1338 c، یک غول گازی است، در حالی که TOI-1338 b یک غول یخی نپتون مانند است. TOI-1338 c از ستاره خود دورتر است و در مداری بزرگتر از TOI-1338 b قرار گرفته است که به وسیله یک کارآموز ناسا در تابستان 2019 کشف شد.

اگرچه تنها دو سیاره در سیستم TOI-1338 شناخته شده است، اما ممکن است در آینده به وسیله مشاهدات مشابهی که به وسیله این تیم اجرا شده، سیاره های بیشتری شناسایی شوند.

منبع: همشهری آنلاین