9 نکته برای سفر به قرقیزستان

به گزارش وبلاگ بایجانی، نکات کاربردی سفر به قرقیزستان

به تازگی سه هفته را در قرقیزستان گذراندم برای همین می خواهم نکات کلی سفر به این کشور را با شما در میان می گذاریم. این اولین باری بود که آسیای مرکزی می رفتم و به نظرم اینجا متفاوت از همه جاهایی بود که تا به حال رفته بودم. قرقیزستان سرزمینی ناهموار، کوهستانی، گسترده، هیجان انگیز و در عین حال چالش برانگیز است. سفر به شهرهای مختلف قرقیزستان هم مثل بیشتر مقاصدی که معروف نیستند چندان آسان نیست و به عنوان جهانگرد باید انعطاف پذیر باشید تا سفری لذت بخش را تجربه کنید. گاهی خانواده ای مهمان نواز را می بینید که شما را به ناهار یا شام دعوت می نمایند و در همین هنگام است که همه سختی هایی که در سفر به قسمت های مختلف قرقیزستان متحمل شده اید را از یاد می برید. گاهی به دره ای با منظره رویایی بر می خورید و گاهی هم با به کار بردن یک کلمه قرقیزی با لبخند گرم مردمان محلی روبرو می شوید و خستگی تان در می رود. می خواهم نکات کاربردی سفر به قرقیزستان را با شما به اشتراک بگذارم تا با این کشور بیشتر آشنا شوید، خبرنگاران را همراهی کنید.

9 نکته برای سفر به قرقیزستان

1- برای سفر به شهرهای مختلف قرقیزستان از CBT یاری بگیرید

سی بی تی یک جور خدمات گردشگری است که در آن راهنماهای محلی شما را برای اقامت به خانه های بومی می برند تا با ترکیبی از غذا، موسیقی، هنر، صنایع دستی و سنت دریچه ای از فرهنگ قرقیزستان را به شما نشان می دهند. با استفاده از خدمات سی بی تی به راحتی می توانید با این کشور آشنا شوید: شاید بخواهید چند روزی را در کنار مردمان عشایر بمانید و شاید هم دوست داشته باشید به سمت دریاچه Song Kol اسب سواری کنید. نظرتان با کرایه راننده و سفر به دور کشور چیست؟ و یا شرکت در فستیوال های فرهنگی؟

2- سفرتان را با مراسم خاص همزمان کنید

در قرقیزستان مسابقات جهانی عشایری هر دو سال یک بار برگزار می گردد شاید بخواهید سفرتان را همزمان با این مسابقات انجام دهید تا از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشید. اما اگر این مسابقان را از دست دادید هم زیاد مهم نیست چون مراسم و مسابقات مهم دیگری هم در طول سال در کشور برگزار می گردد. اگر سری به وبسایت سی بی تی بزنید زمان بندی فستیوال ها و مراسم مهم این کشور؛ از بازی های اسب سواری و جشن های غذا گرفته تا شکار و فستیوال های محلی؛ را می بینید. پیشنهاد می کنیم سفر به قرقیزستان ر ا با یکی از فستیوال های مهم همزمان کنید تا دریچه ای از فرهنگ قرقیزستان به رویتان باز گردد و درک بهتری از سنت های منحصربفرد این کشور به دست بیاورید.

3- هم لباس گرم و هم لباس سرد بردارید

قرقیزستان سرزمینی کوهستانی است و نکته بسیار مهم در کشورهای مرتفع این است که اختلاف دمای قابل توجهی بین روز و شب وجود دارد و شرایط هوا ناگهان تغییر می نماید. شاید در روز فقط یک تیشرت سبک کافی باشد اما شب آنقدر سرد می گردد که باید هر چه لباس گرم در چمدان دارید بپوشید! مخصوصا اگر می خواهید در خانه های محلی اقامت کنید بادگیر، بارانی، شلوار پشمی، دستکش و کلاه همراه داشته باشید. حتما کرم ضد آفتاب ببرید چون حتی در صورتی که هوا ابری هم باشد باز هم در ارتفاعات باید کرم ضد آفتاب بزنید.

4- یک برنامه انعطاف پذیر داشته باشید

گاهی با اینکه برنامه مشخصی برای سفر دارید اما جاذبه هایی می بینید که حیف است از آن ها بازدید نکنید پیشنهاد می کنیم در این صورت انعطاف پذیر باشید و کمی برنامه سفرتان را تغییر دهید تا این کشور را با همه مجذوب کنندهیت هایش بیشتر کشف کنید. شاید در برنامه تان اصلا خبری از جاذبه هایی مثل دریاچه کول سو نباشد اما خوب است که تغییر جهت دهید و از این دریاچه تماشایی تماشا کنید. یا سری به جنگل فندق Arslanbob برنید و یا به بازدید کاروانسرای تاش رباط بروید و ببینید چگونه این کاروانسرا در طول زمان یخ زده است. قرقیزستان ماجراجویان زیادی را به خود جذب می نماید، با آن ها حرف بزنید و از تجربیات آن ها برای گشت و گذار در این کشور بهره ببرید.

5- طریقه خواندن الفبای سیریلیک را یاد بگیرید

حرف زدن با دیگران در قرقیزستان چالش برانگیز است چون زبان رسمی، روسی و قرقیزی است و پیدا کردن کسی که انگلیسی حرف می زند در بیرون بیشکک کمی سخت است. اگر کمی الفبای سیریلیک یاد بگیرید حداقل می توانید مقاصد اتوبوس ها و منوی غذاها را بخوانید. علاوه بر این اگر قصد سفر به نقاط دور افتاده قرقیزستان را دارید یادگرفتن چند کلمه کاربردی روسی و قرقیزی می تواند بسیار یاری نماینده باشد. شاید بخواهید در کلاس های روسی شرکت کنید دراین صورت می توانید در بیشکک این کلاس ها را پیدا کنید.

6- غذاهای محلی بخورید

غذاهای قرقیزی در خارج آسیای مرکزی چندان معروف نیست برای همین نگاهی به معروف ترین غذاهای این کشور می اندازیم:

پلو | Plov: ترکیبی از برنج و گوشت و هویج خرده شده. این غذا معمولا در دیگ آهنی پخته می گردد و خوشمزه است.

منتو | Manti: این غذا یک جور دامپلینگ است که با گوشت چرخ نموده و پیاز پر می گردد اما معمولا سبزیجات دیگری مثل کدو تنبل و سیب زمینی هم در آن استفاده می گردد.

سامسی | Samsy: این اسنک خیابانی از غذاهای پرطرفدار است که برای درست کردن آن خمیر را با موادی مثل مرغ، پنیر، کلم، گوشت و … پر می نمایند.

7- همراه خود پول نقد داشته باشید

واحد پول این کشور سوم (Som) است. در شهرهای بزرگ تر به راحتی می توانید عابر بانک پیدا کنید اما اگر می خواهید به منطقه ها روستایی و دورافتاده بروید باید پول نقد همراه داشته باشید. برای خرید چیزهای کوچک حتما پول های درشت را از قبل خرد کنید.

8- کمی با سیستم حمل و نقل قرقیزستان آشنا شوید

در هنگام رفت و آمد در قرقیزستان اولین روش حملی و نقلی که به آن بر می خورید مارشروتکا است. این ماشین شبیه ون بزرگ است و کرایه ارزانی دارد و برای هر بار سوار شدن آن در مرکز باید 10 سوم (Som) پول بدهید. اگر قصد سفر به شهرهای اطراف را دارید می توانید سوار اتوبوس، تاکسی اشتراکی و یا مارشروتکا شوید.

9- از مرکز بیرون بروید

بشکک، مرکز قرقیزستان شهری مجذوب کننده و هیجان انگیز است اما با بیرون رفتن از این شهر و نزدیک شدن به طبیعت است که قرقیزستان واقعی را کشف می کنید. 80 درصد این کشور را نواحی کوهستانی تشکیل می دهد پس از مرکز بیرون بروید و کوهنوردی کنید.

منبع: thatbackpacker.com

منبع: الی گشت

به "9 نکته برای سفر به قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته برای سفر به قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید