کارتون نوستالژیک؛ پلنگ صورتی و موسیقی فراموش نشدنی اش

به گزارش وبلاگ بایجانی، پلنگ صورتی (The Pink Panther) یکی از شخصیت های منحصر به فرد کارتون های نوستالژیک دوران کودکی بسیاری از ما است. او که از یک سکانس فیلم به دنیا آمد و هرگز صدایی نداشت، شاید تنها شخصیت کارتونی باشد که با ظرافت و سبک مخصوص خودش ساخته شد. پلنگ صورتی هم مانند راجر خرگوشه یکی از معدود سوپراستارهای کارتون های تئاتری است که از اواخر دهه پنجاه خلق شدند. محبوبیت او تا همین روزهای ما همچنان ادامه دارد و باعث شگفتی کسانی شد که بیش از 25 سال پیش او را خلق کردند.

کارتون نوستالژیک؛ پلنگ صورتی و موسیقی فراموش نشدنی اش

این پلنگ عجیب همانطور که از اسمش پیدا است، یک پلنگ بالغ صورتی رنگ است. در حالی که اغلب مردم رنگ چشمان او را سفید به خاطر می آورند، آن ها درشت و زرد هستند، بنابراین در میان اندام سر تا پا صورتی این موجود، به خوبی قابل تشخیصند. این پلنگ خوش رنگ بلند قد و لاغر است و دمی بلند و مار مانند دارد. در اولین قسمت های پخش این سریال کارتونی، او یک سیگار بر روی یک چوب سیگار در دست دارد تا تصویر یک شخصیت خبره و ماهر و در عین حال پیچیده را به بیننده منتقل کند. این کارتون موسیقی منحصر به فرد خود را هم دارد که هنوز بعد از گذشت سال ها خاطره انگیز و شنیدنی است.

چیزهایی که شاید درباره کارتون پلنگ صورتی ندانید

  • موسیقی آهنگ پلنگ صورتی (The Pink Panther Theme) اثر هنری مانچینی یکی از معروف ترین ساخته های کارتونی است. ریتم و ضرب آهنگ ساده و فریبنده این موسیقی بیانگر ظرافت، سبک و کمدی بودن این کارتون است. موسیقی مانچینی در واقع در قسمتی از کارتون پلنگ صورتی به نام (PINK, PLUNK, PLINK) در سال 1966 پخش شد.
  • پلنگ صورتی به جز در دو فیلم کوتاه آزمایشی هرگز صحبت نمی نماید و بیشتر قسمت های کارتون با صداهای مکمل و به یاری سازها پر می شود. یک بار در قسمت (SINK PINK) در سال 1965 که در حال باز کردن صندوقچه ای بود و صدایی شبیه به بازیگر رکس هریسون برایش گذاشته شد و دیگری در قسمت (PINK ICE) همان سال به وسیله ریچ لیتل صداگذاری شد. که البته با توجه به اینکه این قسمت های آزمایشی همراه با تماشاگران چندان پیروز نبود، این شخصیت تا آخرین قسمت خود صامت باقی ماند.
  • پلنگ صورتی در مجموعه کارتونی خود تنها حیوان انسان نما است و بقیه حیواناتی که در این مجموعه دیده می شود (مانند سگ)، ماهیت حیوانی خود را حفظ نموده اند.
  • شخصیت های مورچه خوار و مورچه، بازرس و بسیاری دیگر که بعدها در کارتون های مستقل شاهدشان بودیم، در ابتدا از شخصیت های محوری کارتون پلنگ صورتی بودند.
  • داستان های پلنگ صورتی محدود به هیچ زمانی نیستند و در قسمت های مختلف شاهد حضور او در ماقبل تاریخ و قرون وسطی هم هستیم که با دایناسورها و غارنشین ها بر سر یک استخوان می جنگد. اما به طور کل به نظر می رسد که او بیشتر در خانه اش و محدوده شهری ماجراهای خنده دارش را به نمایش می گذارد.
  • کاراکتر پلنگ صورتی یکی از معدود شخصیت های کارتونی است که تنها متعلق به یک شخص یا کمپانی نیست. از صاحبان این شخصیت محبوب می توان به دی اف ای (DePatie-Freleng) استودیویی که برای اولین بار این کارتون را پخش کرد، بلیک ادواردز تهیه کننده اولین فیلم پلنگ صورتی، کمپانی میریش (Mirisch Productions) شرکت فراوری کننده فیلم اول و ام جی ام (MGM) به عنوان صاحبان یونایتد آرتیست که اولین تصویر این شخصیت را پخش کردند نام برد. هرکدام از این اسامی تنها زمانی می توانند دخل و تصرفی در مجموعه صورتی داشته باشند که موافقت بقیه را بدست آورند.
  • پلنگ صورتی یکی از معدود شخصیت های کارتونی اصلی است که در خاتمه روزهای طلایی انیمیشن در اواخر دهه پنجاه خلق شد. این واقعیت که او توانسته است تا امروز محبوبیت خود را حفظ کند نشان می دهد که این گربه بی زبان بیش از 9 جان دارد!
  • شخصیت پلنگ صورتی در واقع از دل داستان فیلمی در خصوص یک سارق ساده به نام فانتوم (با بازی دیوید نیون) بیرون آمد که قصد داشت ارزشمندترین جواهر دنیا به نام پلنگ صورتی را بسارقد. این جواهر به علت نقصی که دارد شبیه به یک پلنگ کوچک صورتی رنگ به نظر می رسد. کارآگاهی هم که در تمام قسمت های کارتون مدام در پی پلنگ خوش رنگ ما است، برداشتی بامزه از بازیگر این نقش یعنی پیتر سلرز در نقش بازرس کلوزو در فیلم اصلی است.
  • اولین حضور پلنگ صورتی در پرده نقره ای به تیتراژ خاتمهی و آغازین فیلم اصلی برمی شود که برای طراحی این شخصیت زمان زیادی صرف شد و از آنجا که سابقه نداشت برای یک فیلم سینمایی از کارتون و شخصیت های انیمیشنی استفاده شود برای بینندگان جذابیت زیادی داشت. در تیتراژ آغازین می بینیم که پلنگ صورتی با یک چوب سیگار بر لب و نگاهی اغواگرانه به تماشاگران لبخند می زند. در تیتراژ خاتمهی هم برمی شود و عنوان خاتمه را بالا می برد. لازم به ذکر است که بسیاری از تماشاچیان حاضر در سالن برای تماشا دوباره صورتی در تیتراژ آغازین در سالن می نشستند. بعد از آن بود که کمپانی دی اف ای دستور ساخت چند قسمت کوتاه بر اساس این شخصیت را صادر کرد.
  • بعد از آنکه کارتون های کوتاه سینمایی پیروزیت چشمگیری پیدا کردند، نوبت به پخش تلویزیونی رسید و ان بی سی اولین شبکه ای بود که در سال 1969 آغاز به پخش تلویزیونی کارتون پلنگ صورتی کرد.
  • در دهه 1970 بود که برند پلنگ صورتی به صورت تجاری آغاز به کار کرد و در بازارهای تبلیغاتی از هر کجا سر درآورد. از عروسک ها و برچسب ها تا ذرت و غلات و لیمونادهایی به رنگ صورتی و حتی در تبلیغات عایق فایبرگلاس به نام اوون کورنینگ (Owens Corning) هم از این شخصیت استفاده شد. از 1971 تا 1984 کتاب های کمیک بسیاری مختص پلنگ صورتی طراحی، چاپ و عرضه شد که در آن ها صورتی برای یاری به فرایند داستان هایش صحبت می کرد و دیالوگ های کوتاه و مناسبی برایش در نظر گرفته شد.
  • موسیقی پلنگ صورتی از معدود موسیقی های متن کارتون های زمان ما بودند که برایشان نسخه مشابهی ساخته نشد و از همان موسیقی اورجینال برای تمامی قسمت ها و در طول سال ها استفاده شد.
  • پلنگ صورتی در همان آغاز ساخت مجموعه کارتونی اش در سال 1964 برنده اسکار برترین فیلم کوتاه شد.

در آخر خوب است بدانیم که این پلنگ نوستالژیک در مدت زمان کمی به یک سوپراستار بین المللی تبدیل شد. به طرز عجیبی، این واقعیت که او صحبت نمی نماید به ستاره شدن او یاری کرد.. در ابتدا این یک اتفاق نو و بدیع بود که توانست توجه ها را به خود جلب کند، و بعدا راهی آسان برای بازاریابی بین المللی این شخصیت شد. با این حال، محبوبیت این پلنگ لاغر و صورتی به علت تاکید سازندگانش بر سبک منحصر به فردی است که دنبال کردند. پلنگ صورتی هر چه کمتر صحبت می کرد محبوبیت بیشتری پیدا می کرد. او مانند راجر خرگوشه شاهدی زنده بر این واقعیت است که این مخاطب است که یک ستاره کارتونی را به یک سوپراستار تبدیل می نماید. اگرچه او هرگز یک کلمه صحبت نمی نماید، اما خنده مداوم مخاطبانش به جای او هرچه لازم باشد می گوید.

تاریخ ساختخالقانکشور سازنده
1964-1995هاولی پرت، فریز فرلنگ، بلیک ادواردزآمریکا

منبع: cataroo

منبع: دیجیکالا مگ

به "کارتون نوستالژیک؛ پلنگ صورتی و موسیقی فراموش نشدنی اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارتون نوستالژیک؛ پلنگ صورتی و موسیقی فراموش نشدنی اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید