چرا فیلم شزم! خشم خدایان به یک شکست بزرگ تبدیل شد؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، قسمت اول مجموعه شزم! (!Shazam) از معدود فیلم های دنیای پیشرفته دی سی بود که بیشتر منتقدان و مخاطبان را راضی کرد و انتظار می رفت که قسمت دوم آن هم پرفروش و پیروز باشد اما چنین نشد. شزم! خشم خدایان نه تنها بازخوردهای مثبتی دریافت نکرد بلکه به یک شکست بزرگ تجاری تبدیل شد اما چرا؟

چرا فیلم شزم! خشم خدایان به یک شکست بزرگ تبدیل شد؟

اکران شزم! در سال 2019 یک رویداد هیجان انگیز و متفاوت برای دنیای دی سی بود؛ مجموعه ای که مدت ها در مسیر سقوط قرار داشت و اغلب برای جدی، تاریک و مبهم بودن از آن انتقاد می شد و دیگر به همگان ثابت نموده بود که در رقابت با مارول هم شانسی ندارد. فیلم هایی همچون بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (2016) و جوخه انتحار (2016) بیش از حد شلوغ، پرزرق و برق اما توخالی بودند و لحن مجهولی داشتند، به طوری که تعیین نبود سازندگان می خواهند چه نوع اثری فراوری نمایند. در سوی دیگر، زن شگفت انگیز (2017) و آکوامن (2018) اگرچه در مسیر درست قرار داشتند و فیلم های قابل دفاعی بودند اما در آن ها نیز جدیت حدبیشتری به چشم می خورد. در نتیجه، شزم! ساخته دیوید اف سندبرگ اثر منحصربه فردی محسوب می شد، یک کمدی رنگارنگ درباره یک ابرقهرمان سرگرم نماینده که کودک درونش زنده است (چون در حقیقت یک کودک است).

متاسفانه پیروزیت های قسمت اول شزم! به آن مجموعه پرطرفدار و محبوب موردانتظار برادران وارنر ختم نشد زیرا قسمت دوم به هیچ وجه خوب نفروخت. پس از یک افتتاحیه ناامیدنماینده (تنها 11.7 میلیون دلار فروش در گیشه ایالات متحده)، خشم خدایان در هفته دوم نیز یک افت مخاطب تاریخی را تجربه کرد. حتی زکری لی وای، بازیگر نقش اصلی، به این شکست دراماتیک اشاره نمود و هواداران زک اسنایدر و دوئین جانسون را عامل شکست فیلم دانست (کسانی که اگر از فیلم حمایت می کردند، سرنوشت آن به شکل دیگری رقم می خورد). از طرف دیگر، بیشتر منتقدان و سینمادوستان اذعان داشته اند که دیگر از آثار ابرقهرمانی خسته شده اند و شکست بزرگ و غم انگیز خشم خدایان شاید به همین مسئله اشاره داشته باشد.

تغییر ذائقه مخاطبان و کاهش محبوبیت آثار ابرقهرمانی

با اینکه قسمت نخست شزم! فراتر از انتظار ظاهر شد اما فروش آن در گیشه بین المللی فاصله معناداری با دیگر فیلم های آن روزهای دی سی داشت. این فیلم با بودجه 100 میلیون دلاری، 367 میلیون دلار فروخت در حالی که آکوامن و جوکر (2019) از مرز یک میلیارد دلار عبور کردند. با این حال، برای ابرقهرمانی که مخاطبان عادی سینمایی آشنایی چندانی با وی ندارند، شزم! یک پیروزیت کوچک به حساب می آمد. علاوه بر این، شزم! یک فیلم خانوادگی بود که با هدف جذب مخاطبان نوجوان ساخته شده بود؛ کسانی که در این چهار سال بزرگ شدند و علاقه مندی های تازه ای پیدا کردند. از کنار تأخیرها هم نباید عبور کرد، اکران خشم خدایان به علت همه گیری کووید 19 چند بار با تاخیر روبه رو شد و تا پیش از این قرار بود در ماه دسامبر روی پرده برود اما از آنجایی که رقابت با فیلم بزرگی همچون آواتار: راه آب خودکشی محسوب می شد، دی سی باز هم اکران فیلم را به تعویق انداخت.

شرایط بازار نیز از زمان اکران قسمت اول دستخوش تغییر شده است. در این چهار سال فیلم های ابرقهرمانی و کمیک بوکی متعددی به نمایش درآمده اند و به نظر می رسد که حالا، مخاطبان فیلم های دی سی و مارول، تنها به خاطر نام و معروفیت این شرکت ها، فیلم ها را دیدن نمی نمایند. ضمن اینکه تعطیلی سینما ها در دوران اوج فراگیری کووید 19 گیشه را تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم سینما به طور کامل به حالت عادی بازنگشته است. برادران وارنر هم نه تنها به بهبود شرایط کمکی نکرد بلکه با استراتژی تازه ای وارد میدان شد تا از تعطیلی سینماها به نفع خود استفاده کند: آن ها تصمیم گرفتند تا آثار نو خود را همزمان بر روی سرویس استریم اچ بی او مکس قرار دهند. این تغییر رویکرد با نقدها فراوانی از سوی فیلم سازان روبه رو شد که می گفتند عرضه دیجیتالی فیلم ها به صنعت سینما ضربه می زند. برادران وارنر حالا فیلم ها را با یک تاخیر 45 روزه در اچ بی او مکس قرار می دهد که چندان هم با گذشته متفاوت نیست. بسیاری از دیدنگران ترجیح می دهند که منتظر بمانند و 45 روز بعد، فیلم موردعلاقه خود را به صورت رایگان به وسیله سرویس استریمی دیدن نمایند.

کمپین تبلیغاتی ضعیف شزم!

وارنر برای اکران خشم خدایان در سال 2023، تاریخ نامناسب و سوال برانگیزی را انتخاب کرد اما مردمورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی را هم باید یکی از عوامل شکست آن بدانیم، یک فیلم ابرقهرمانی خانوادگی کمیک دیگر که در ماه فوریه روی پرده رفت و شکست غیرمنتظره ای خورد. مخاطبان به مردمورچه ای واکنش مثبتی نشان ندادند و با فروش ضعیف این فیلم، نگاه سینمادوستان نسبت به آثار ابرقهرمانی بعدی نیز منفی شد. اما همان طور که اشاره نمودیم، ماه مارس بدترین انتخاب ممکن برای اکران فیلم به حساب می آمد زیرا قسمت نو مجموعه های پرطرفداری همچون جیغ، کرید، جان ویک و سیاه چال ها و اژدهایان قرار بود به نمایش گذاشته گردد. همه این فیلم ها از نظر منتقدان آثار پیروز تری توصیف شدند و سینمادوستان یکدیگر را تشویق می کردند تا به دیدنی این آثار بنشینند اما خشم خدایان؟ فیلم از نظر کیفی در حدواندازه ای نبود که کسی آن را به کسی پیشنهاد دهد.

کمپین تبلیغاتی شزم! خشم خدایان نیز راضی نماینده نبود. تیزر اولیه فیلم در کامیک کان 2021 انتشار یافت و تبلیغ ها و تریلرهای بعدی هم قصه را به درستی توضیح ندادند تا مخاطبان سردرگم شوند. در مجموع، اینکه تریلر قصه فیلم را فاش نکند اتفاق خوبی است اما علت واضحی وجود دارد که بیشتر تریلرها داستان را تا حد زیادی توضیح می دهند زیرا مخاطبان عادی سینما اگر اطلاعات کافی دریافت ننمایند، قید دیدنی این نوع فیلم ها را می زنند. افزون بر این، شوخی متای فیلم که در تریلر قرار گرفته بود هم با انتقاد روبه رو شد، جایی که که بیلی به شخصیتِ هلن میرن می گوید همه فیلم های مجموعه سریع و خشمگین را دیدن نموده است! احتمالا می دانید که هلن میرن هم در این مجموعه بازی می نماید. این شوخی برخلاف انتظار سازندگان، جواب نداد.

یک فیلم بی معنی از یک دنیای سینمایی منقضی

هنگامی که دستور ساخت دنباله شزم! صادر شد، دنیا دی سی در شرایط متفاوتی قرار داشت. در ابتدا قرار بود که بلک آدام، شخصیت منفی فیلم شزم باشد اما دوئین جانسون دی سی را راضی کرد تا یک فیلم مستقل برای این ضدقهرمان بسازند. در هر صورت، همچنان هدف دی سی این بود که میان شزم و بلک آدام ارتباط وجود داشته باشد اما دوئین جانسون اجازه نداد و با جدا کردن کامل آن ها و قرار دادن بلک آدام در کنار سوپرمن و نادیده گرفتن کامل شزم، به معنای واقعی کلمه، نابودی هر دو مجموعه را رقم زد. اگر زکری لی وای در بلک آدام حضور کوتاهی داشت، هواداران برای دیدنی خشم خدایان هیجان زده تر می شدند اما جانسون همه کوشش خود را کرد تا جلوی این اتفاق را بگیرد. فیلم هنوز هم شانس اندکی برای پیروزیت داشت اما هنگامی که جیمز گان به عنوان رئیس نو دی سی انتخاب شد و از خلق یک دنیای سینمایی نو اطلاع داد، خشم خدایان دیگر محکوم به شکست بود.

برای همه روشن شده بود که دنیای پیشرفته دی سی به انتهای راه رسیده است و گان می خواهد یک دنیا نو را پایه گذاری کند؛ پس آثار اکران نشده ای همچون شزم که داستان آن ها در دنیای پیشین اتفاق می افتد، هیچ تاثیری بر آینده نداشتند. اگرچه در این دنیا نو برخی از فیلم های مستقل مانند جوکر (2019) و بتمن (2022) به مسیر خود ادامه خواهند داد اما باقی قهرمانان و بازیگران دنیای پیشرفته دی سی بازنشسته خواهند شد. پرونده بروس وینِ بن فلک با فیلم فلش (2023) بسته می گردد و به نظر می رسد که گل گدوت هم دیگر نقش زن شگفت انگیز را برعهده ندارد. کاملا واضح است که کار دی سی با بلک آدام تمام شده است و احتمال اینکه بری آلنِ ازرا میلر و آرتور کریِ جیسون موموآ را دوباره دیدار کنیم، به عملکرد فیلم های فلش و آکوامن و پادشاهی گمشده در گیشه بستگی دارد. اما به هر روی، بیشتر سینمادوستان شاید این احساس را داشته باشند که ارزش ندارد فیلمی از یک دنیای سینمایی در آستانه مرگ را دیدن نمایند، به ویژه اگر فیلم مذکور نقدهای مثبتی هم دریافت ننموده باشد.

منبع: MovieWeb

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا فیلم شزم! خشم خدایان به یک شکست بزرگ تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فیلم شزم! خشم خدایان به یک شکست بزرگ تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید