نگرانی مسافران از میمون های وحشی در شمال ایران ، رزوس ها چطور از سیاهکل سر درآوردند؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرنگاران: شهروند نوشت: اداره محیط زیست سیاهکل به دنبال دریافت چند گزارش برای زنده گیری این حیوانات وارد عمل شد و آن طور که لطیف جواهر دشتی رئیس محیط زیست سیاهکل می گوید طی 48 ساعت این میمون های مهاجم زنده گیری شدند. هرچند برخی گزارشات محلی از ادامه حضور تعدادی از این حیوانات در منطقه خبر می دهد، اما بررسی های اجرا شده از سوی محیط بانان و فعالان حیات وحش در این منطقه، وجود این نوع میمون های غیربومی به نام رزوس را محتمل نمی دانند.

نگرانی مسافران از میمون های وحشی در شمال ایران ، رزوس ها چطور از سیاهکل سر درآوردند؟

روز های پایانی هفته گذشته بود که این میمون ها برای نخستین بار دیده شدند. گزارش های اولیه از حضور این میمون ها در حاشیه جاده دیلمان به سیاهکل حکایت داشت. حالت تهاجمی و حمله به مردم محلی باعث شد موضوع خیلی زود به مسئولان محیط زیست اطلاع داده شود. از همان ابتدا معین بود که میمون ها گونه ای تهاجمی و غیربومی هستند، چرا که منطقه سیاهکل زیستگاه میمون نیست. ثبت تصاویر گرفته شده از این حیوانات هم غیربومی بودن آن ها را ثابت کرد. به گفته فعالان حیات وحش میمون رزوس از پاکستان به سمت شرق و جنوب شرقی آسیا تا چین است و از وحشی ترین و پرخاشگر ترین میمون های دنیا قلمداد می شوند.

ماهان مهرو یکی از فعالان محیط زیست استان گیلان که برای زنده گیری این حیوانات به منطقه دیلمان رفته بود می گوید: گونه نر این میمون دندان نیش بسیار قوی دارد و از دندان هایش برای دفاع و حمله استفاده می کند و همین موضع باعث انتقال بیماری می شود.

به گفته این فعال حیات وحش، این گونه بیماری های مشترکی، چون سل، ابولا و ماربورک بسیاری با انسان داشته و پس از حمله به انسان مسائل اساسی برای او ایجاد می کند، حتی به راحتی باعث مرگ می شود.

اما این که این میمون های خطرناک چطور از پاکستان به دیلمان رسیده اند، پرسشی است که لطیف جواهر دشتی، رئیس اداره محیط زیست سیاهکل این گونه به آن پاسخ می دهد: بی شک این میمون ها از سوی انسان در این منطقه رهاسازی شده است. این گونه های غیربومی و مهاجم علاوه بر خطراتی که برای انسان دارند، به حیات وحش منطقه نیز آسیب می رسانند.

او در توضیح بیشتر می گوید: این حیوان در ابتدا جثه کوچک و جذابی دارد و به همین دلیل بازار خرید و فروش غیرقانونی آن در چند سال اخیر رونق گرفته و به عنوان حیوان خانگی در منازل نگهداری می شود. اما بعد از مدتی رزوس ها بزرگ و غیرقابل کنترل می شوند و همین مسأله باعث رهاسازی این میمون ها از سوی صاحبان آن ها می شود. این چند قلاده میمون هم همین شرایط را دارند. البته هم ورود و هم رهاسازی این حیوانات در حیات وحش کار غیرقانونی و جرم است و موضوع از سوی همکاران ما در دست بررسی است.

به گفته جواهر دشتی هر دو قلاده دیده شده در منطقه سیاهکل و دیلمان زنده گیری و به اداره کل محیط زیست گیلان منتقل شده اند. اما نیرو های محیط بانی همچنان در منطقه مشغول گشتزنی هستند تا در صورت مشاهده این میمون ها به سرعت وارد عمل شوند.

[caption id=attachment-237111 align=aligncenter width=1187]تصویر یک قلاده میمون رزوس که سال 94 در جنگل های اطراف روستای کلاج خسه مازندران مشاهده شد و پس از تزریق داروی بیهوشی زنده گیری شد [/caption]

منبع: چمدان

به "نگرانی مسافران از میمون های وحشی در شمال ایران ، رزوس ها چطور از سیاهکل سر درآوردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی مسافران از میمون های وحشی در شمال ایران ، رزوس ها چطور از سیاهکل سر درآوردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید