قدم به جهنم سفید، برگی از خاطرات یک کوه نورد

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرنگاران: روستای خفر در منطقه پادنای سمیرم بنا شده است.این روستا در دامنه بلند ترین قله دنا یعنی قاش مستان یا بیژن سه آرمیده است ازاین رو آب و هوایی خوش دارد.

قدم به جهنم سفید، برگی از خاطرات یک کوه نورد

مهدی زارعی : زمستان این بر و بوم آن قدر سرد است و برفی ، که به آن لقب جهنم سفید داده شده است. هنوز زورق زرین خورشید فروزان در ساحل دریای واژگونه آسمان نیلی لنگر انداخته و ستارگان بی هراس از تیغ خون ریز و جان ستان آفتاب به دلدادگی مشغولندو صورت فلکی عقرب نیش خویش را در بیخ ریش قاش مستان فرو برده که از آرام جای خود در یکی از خانه های ساده خفر از کیسه خواب دل می کنیم تا پا در سیبستان سر سبز و پر ثمر روییده در دامنه دنا بگذاریم.

زیر سایه سار آخرین درخت سیب درنگی می کنیم تا جسم آرامشی یابد و چشم پایشی! نگاهم بر شاخ و برگ انبوه و گشن درخت که می افتد می بینم زنگی بزرگ بر شاخه ای آویخته ؛ زنگی که به طنابی طولانی متصل است .حس کنجکاوی گل می کند تا راز این زنگ مرموز فرو هشته را بدانم و کلاف گنگ این طناب دراز را وا کنم . دنباله طناب را می گیرم و می روم تا به کلبه ای چوبی کوچک برسم که دو نفر با چای داغ از خود پذیرایی می کنند.

از زنگ می پرسم و فوایدش ، پاسخ ساده است: شب هنگام که یورش گرازان وحشی و خرس های خاسر به سراغ ویرانی سیب ها می آیند با جنبش طناب ، زنگ به فریاد می آید و بانگ بلند آن هولی در دل آن موجودات بد کنش می اندازد ، آنک جای قرار نمی یابند و راه فرار در پیش می گیرند .

همین گفتار ساده اندک ، نیز کوه افسانه ای و اسطوره ساز دنا ، کافی بود تا فتیله خیال خفته روشن شود و این زنگ را با زنگ شهره شهریار دادگر پیوند زند، سپس هر دو را با تنگ کیخسرو که پیش رو داریم بیامیزد و سفری به درازنای تاریخ کند.

صدای وداع کیخسرو با زال را در تل زالی به گوش هوش بشنود آنگاه واپسین سخنرانی شاه که پژواکش از برد شاه تا چشمه چکنم فضا را انباشته در درونت طنین انداز شود. این صدای موهوم آنقدر نزدیک است که گویی گران مایه شاه اسطوره ای نه قرن ها پیش که هم اکنون از دره آسمانی یا تنگ کیخسرو بازماندگان را به داد و دهش و مردم داری سفارش می کند و خود می رود تا از غار کیخسرو رهسپار ابدیت شود.

البته که خیال دست بر دار نیست چون نهالی نورسته جوانه می زند ، می بالد و شاخ و برگ انبوهش تمام وجود آدمی را در خود می گیرد و راهیت می کند تا بیژن و یارانش را تعقیب کنی که خود در پی کیخسرو بودندتا اورا بیابند و از رفتن منصرف کنند این دلاور مردان پس از پشت سر گذاشتن چشمه چکنم و گذر از گردنه بیژن ،قله بیژن یک و دو را پشت سر می گذارند و خاتمه بیژن هم به مراد نرسیده بر روی قله بیژن سه آسمانی می شود . آنگاه از این پهلوانان پردل تنها سی نفر می مانند که شهر سی سخت یعنی سی آدم سخت جان را پایه گذاری می کنند چه تشابه شگفتی بین سی سخت دنا و سی مرغ عطار.!

این آدمی زاد هم عجب موجود خیال انگیزیست!

اینک در نزدیکی غار کیخسرو هستیم همان غاری که بر بنیان افسانه و اسطوره های دنا میزبان خضر و اسکندر شد تا به آب حیات دست یابند . نمی دانم کیخسرو وقتی از کرانه های نهر چشمه خرسی می گذشت می دید که چگونه این رود موج بر موج از بالا به شتاب رو به نشیب دارد و ساقه خوش بوی شاخه های نورسته گلپر را می بوسد ، می بوید ، می نوازد ، دل می کند و می رود؟.

شب را در کنار چشمه خرسی صبح می کنیم از توصیف این چشمه سار و زیباییش می گذرم زیرا هر چه بگویم یک از هزار حسن خداداد آن را نتوانم که توصیف کنم . روز بعد دوباره پا جای پای کیخسرو می گذاریم و راهی غار یخی می شویم همان غار مرموزی که ستون های ستبر یخی اش هزاران سال بلکه میلیون ها سال است سر پا ایستاده و نظاره گر قاش مستان است .

در قسمت خاتمهیی این غار که نزدیک به سه هزار و هشتصد و پنجاه متر از سطح دریا ارتفاع دارد دریاچه ایست که یخ های شناوری در آن سرگردانند. به راهمان ادامه می دهیم تا به کتیبه فسیلی بن رو یا بن رود برسیم. این کتیبه که در چهار هزار متری از سطح دریاست ارتفاعش دو متر و درازایی به طول تقریبی یک صد متر دارد. در این کتیبه صد ها فسیل بزرگ و کوچک را می بینی که میلیون ها سال پیش در این مکان زندگی داشته اند و اکنون گنجینه سر به مهری ایست که هیچ نگارخانه ای با او پهلو نمی زند .

پایین دست این کتیبه که نگاه کنی دره هول انگیزی می بینی که هیبتش هول فردای قیامت را در تو می دمد .اینک بر فراز قله بن رو ایستاده ایم قله ای که چهار هزار و سیصد متر از سطح دریا ارتفاع دارد هنوز کار نیایش و گرفتن عکس نیمه تمام است که به قول شاعر:

فرو بارید بارانی زگردون

چنان چون برگ گل بارد به گلشن

باید سریع خود را به چادرها برسانیم اگر تعلل کنیم آب ، خاکش را به باد خواهد داد . چادرها در چشم بر هم زدنی جمع می شود ، کوله ها بر پشت میزان می شود و راه رفته را در اندک زمانی بر خواهیم گشت . ترس از مرگ و نیستی قوای خفته در آدمی را بیدار می کند؛ توانت را به توان می رساند و کاری می کنی کارستان!

منبع: توریسم آنلاین

به "قدم به جهنم سفید، برگی از خاطرات یک کوه نورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم به جهنم سفید، برگی از خاطرات یک کوه نورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید