صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلاری با بهره مندی از توان دانش بنیان ها و بی اثر شدن تحریم ها

به گزارش وبلاگ بایجانی، توان و تخصص نیروی انسانی در شرکت های دانش بنیان بار دیگر به کار آمد و با بومی کردن دانش فنی تولید پلی اتیلن سنگین گامی مهم برای رفع نیاز صنایع برداشت.

صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلاری با بهره مندی از توان دانش بنیان ها و بی اثر شدن تحریم ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ بایجانی به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه تولید بار اول تدوین بسته دانش فنی طراحی پایه واحد پلی اتیلن سنگین بر پایه فناوریMMP با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موفقیت به خاتمه رسید.

هدف اصلی از اجرای این پروژه تهیه بسته مهندسی پایه واحد پلی اتیلن سنگین (HDPE) بود که توان و تخصص متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بهمراه به کار آمد و این محصول بومی شد تا محصولی ایران ساخت نیاز داخل را رفع کند.

این بسته مهندسی برای احداث واحد پتروشیمی تولید پلی ­اتیلن سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. محصول پلی اتیلن سنگین خروجی واحد پتروشیمی تولید پلی ­اتیلن سنگین است که به عنوان ماده اولیه­ تولید محصولاتی مانند لوله، انواع ظروف تولید شده با روش تزریق، انواع بطری، انواع فیلم ­های معروف به نایلکس (شامل رکابی، دسته ­دار و فریزری) کاربرد دارد.

رفع نیاز داخل با محصول ایران ساخت

کاربرد این مواد در مواردی همچون لوله برای انتقال آب شرب، گاز یا فاضلاب، ظروف برای کاربرد بسته­ بندی مواد بهداشتی، غذایی و هم مواد غیر خوراکی، بطری برای بسته ­بندی انواع مواد شیمیایی مانند شوینده ­ها و در برخی موارد مواد غذایی، فیلم برای کیسه­ های خرید و بسته­ بندی مواد غذایی و غیر خوراکی است.

به گفته سید حمزه حسنی دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر در دنیا دو شرکت معتبر ارائه کننده لیسانس واحدهای پلی اتیلن سنگین در فاز اسلاری هستند. شرکت هایی مانند اوده آلمان و تکنیمونت ایتالیا هم تهیه بسته مهندسی پایه واحدهای پلی اتیلن سنگین مذکور را انجام می دهند.

بومی سازی دانش فنی با توان دانش بنیان ها

وی ادامه داد: با این حال به دلیل بروز تحریم ­ها، هیچ واحدی در کشور لیسانس های نو دو شرکت مذکور را ندارد و بر مبنای آن تهیه بسته مهندسی پایه هم امکان پذیر نیست. بنابراین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بر مبنای تجربیات و زیر ساخت های دانشی و پژوهشی خود تحت نام تجاری MMP اقدام به بومی ­سازی این دانش فنی کرده است.

حسنی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر هیچ شرکت خارجی معتبر صاحب لیسانس پای اتیلن سنگین حاضر به فروش دانش فنی تولید این محصول به شرکت ­های ایرانی نیست بیان نمود: مجتمع های پتروشیمی تولید کننده پلی اتیلن سنگین هم برای افزایش ظرفیت واحد خود نیاز به دریافت مشاوره از لایسنسور دارند که این جهت هم مسدود است.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین با توجه به ظرفیت اضافی فعلی و آینده اتیلن، امکان احداث واحد بر اساس خرید لیسانس وجود نداشته و تنها راه استفاده از دانش فنی بومی برای احداث و راه ­اندازی واحد تولید پلی اتیلن و موارد مشابه است و بر حسب شرایط موجود امکان عقد قرارداد خارجی برای تهیه بسته مهندسی پایه هم سخت است. همچنین در صورت پیدا شدن شرکت مهندسی خارجی برای انجام و تهیه بسته مهندسی پایه هزینه های اجرای آن در مقایسه با شرکت های داخلی حدود 3 برابر بیشتر خواهد شد.

ایجاد نخستین گواهی دهنده فرآیند تولید پلی اتیلن سنگین

حسنی همچنین بیان نمود: با اتمام این پروژه، شرکت پژوهش و فناورپتروشیمی به نخستین گواهی دهنده اعتبار فرآیند تولید پلی­اتیلن سنگین در کشور تبدیل شده است. همان طور که اشاره شد، این شرکت قبلا دانش فنی تولید این محصول را بومی­ سازی کرده بود و برای دستیابی به گواهی اعتبار (لایسنس)، باید بسته مهندسی پایه را هم تدوین می کرد. بنابراین با بهره­ گیری از ظرفیت برنامه تولید بار اول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرارداری با شرکت دانش بنیان مهندسان مشاور سازه برای تدوین بسته مهندسی پایه منعقد کرد و این پروژه هم با موفقیت به خاتمه رسید.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص صرفه­ جویی های ارزی حاصل از انجام این پروژه گفت: میزان صرفه ­جویی ارزی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در قرارداد بومی­ سازی بسته دانش فنی طراحی پایه واحد پلی ­اتیلن سنگین با شرکت دانش بنیان معادل 2 میلیون دلار بوده است. هم ­اکنون لایسنس ایرانی با عنوان تولید پلی­ اتیلن سنگین به روش MMP با ظرفیت 310 هزار تن در سال به یکی از شرکت های پتروشیمی عرضه شده است.

به گفته وی، میزان صرفه­ جویی ارزی در قرارداد خرید لایسنس از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی معادل 10 میلیون دلار بوده است. پیش از این، شرکت­ های خارجی به دلیل تحریم­ ها از فروش لایسنس نو به ایران خودداری می­ کردند. همچنین با توجه به حضور لایسنسور ایرانی، اجرای پروژه احداث واحد پلی اتیلن سنگین از طریق پیمانکار داخلی انجام می­ شود که طی آن بیش از 70 درصد تجهیزات از منابع داخلی تأمین خواهد شد. میزان صرفه­ جویی ارزی در این قرارداد در مقایسه با پیمانکاران خارجی معادل 120 میلیون دلار برآورد می­ شود. پیش­ بینی می­ شود در آینده حداقل 5 طرح مشابه دیگر از لایسنس ایرانی تولید پلی ­اتیلن سنگین استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلاری با بهره مندی از توان دانش بنیان ها و بی اثر شدن تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلاری با بهره مندی از توان دانش بنیان ها و بی اثر شدن تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید