راهی هموارتر به سوی آرامگاه ابدی ایشتوویگو

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرنگاران/کرمانشاه در سه کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپلذهاب، گوردخمه ای واقع شده است که بسیاری از باستان شناسان آن را آرامگاه ابدی ایشتوویگو می دانند.

راهی هموارتر به سوی آرامگاه ابدی ایشتوویگو

ایشتوویگو چهارمین و آخرین پادشاه مادها بود که توسط نوه دختری اش یعنی کوروش کبیر از سلطنت برکنار شد تا حکومت 128 ساله مادها هم به انتها برسد.

هرچند برخی از باستان شناسان دیگر براین باورند که این گوردخمه مربوط به یکی از پادشاهان دوران هخامنشی است، اما نقش برجسته ای که در فاصله هشت متری زیر گوردخمه واقع شده است و فردی را با لباسی مخصوص قوم ماد نشان می دهد که در یک دستش گیاه مقدس برسمی واقع شده است و دست دیگرش را به نشانه نیایش بالا گرفته، نشانی از آن می دانند که این گوردخمه مربوط به دوره مادها است و فرد در حال نیایش هم احتمالا نوه ایشتوویگو است که برای آمرزش پدربزرگ خود دست به دعا برده است.

مقبره ایشتوویگو که با عنوان دکان داوود شهرت دارد و مردم محلی هم به آن که ل داو یا داود که و سوار می گویند، هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است، بویژه اینکه این مقبره باستانی بین مردم منطقه دارای تقدس خاصی است و هرساله مراسمی مذهبی را در آنجا برگزار می کنند.

اهمیت این اثر تاریخی برجای مانده و استقبالی که گردشگران هرساله از آن دارند، مسئولین میراث فرهنگی استان را برآن داشته تا برای تسهیل تردد مردم تا رسیدن به دامنه صخره ای که این گوردخمه در آن واقع شده، راه دسترسی آن را هموارتر کنند.

برای همین رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سرپلذهاب خبر از اجرای پروژه راه دسترسی به این گوردخمه باستانی می دهد.

مظفر غلامی در گفت و گو با وبلاگ بایجانی، گفت: باتوجه به ناهموار بودن راه دسترسی گردشگران به گوردخمه دکان داوود و اهمیت این اثر تاریخی، پروژه تسهیل راه دسترسی گردشگران به آن را آغاز کرده ایم.

وی شرح داد: درحال حاضر راه دسترسی به این گوردخمه باستانی به شکل خاکی است و در حال زیرسازی و تعریض آن برای سنگفرش کردن آن هستیم و امیدواریم این پروژه را ظرف یک ماه آینده به اتمام برسانیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپلذهاب افزود: باتوجه به وجود تعدادی اثر تاریخی مهم همانند آنوبانی نی 4000 ساله، قلعه مریم، زیج منیژه، تاق گرا و ... در سرپلذهاب گردشگران زیادی هرساله برای دیدن این آثار به شهرستان سفر می کنند و دیداری هم از گوردخمه ارزشمند دکان داوود دارند، بنابراین در نظر داریم بستر بازدید آنها از این اثر را تسهیل کنیم.

وی گفت: علاوه بر گردشگران زیادی که هرساله برای بازدید از این اثر تاریخی از خارج از استان می آیند، باتوجه به تقدسی که بین مردم منطقه دارد، هرساله آیین ها و مراسم مذهبی خاصی نیز در این محل برگزار می شود، بنابراین تصمیم برآن گرفته شد که راه دسترسی به آن را راحت تر و هموارتر کنیم.

غلامی در ادامه در خصوص قدمت این اثر تاریخی هم گفت: تا به امروز کاوش باستان شناسی برای معین شدن قدمت گوردخمه دکان داوود انجام نشده، اما براساس گمانه ها و شواهد باستان شناسی و وجود تصویر شخصی با لباس مادی در پایین دست گوردخمه به نظر می رسد که اثری متعلق به دوره مادها و مربوط به آخرین پادشاه این قوم باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راهی هموارتر به سوی آرامگاه ابدی ایشتوویگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی هموارتر به سوی آرامگاه ابدی ایشتوویگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید