فراوری ضدآفتاب از موی دور ریز انسان!

به گزارش وبلاگ بایجانی به نقل از نیواطلس، موی انسان حاوی اندازه زیادی پروتئین به نام کراتین و رنگدانه ای به نام ملانین است. هرچند هر دو ماده کاربردهای زیادی دارند، اما کوشش های پیشین برای برداشت این مواد از مو شامل استفاده از مواد شیمیایی سمی و فرایندهای پیچیده بود یا آنکه محققان فقط می توانستند یکی از این دو ماده را استخراج نمایند.

فراوری ضدآفتاب از موی دور ریز انسان!

درهمین راستا گروهی به رهبری پلومی گوش از دانشگاه پرزیدنسی هندوستان روش دورریز صفر را ابداع نموده اند که در آن موی دور ریز شسته می گردد و به صورت قطعات کوچک در می آید. این خرده موها با یک مایع یونی (نمک مایع شده) ترکیب می شوند که پیوندهای هیدروژن را می شکند و مولکول های کراتین را در کنار یکدیگر نگه می دارد.

در مرحله بعد ترکیب مو-نمک داغ می گردد و در محلول اسید هیدروکلریک ریخته می گردد. به این ترتیب ملانین از آن رسوب و سپس جمع آوری می گردد. در نهایت دیالیز شیمیایی به کار گرفته می گردد تا کراتین قابل دسترس از محلول نیز برداشت گردد. مایع یونی را می توان چند بار استفاده کرد البته کارایی آن کمتر خواهد بود.

از آنجا که تحقیقات پیشین نشان داده بود کراتین نقش مهمی در درمان زخم ها دارد، محققان معتقدند کراتین استخراج شده از مو را می توان در بانداژهای زخم مانند پانسمان هایی که خونریزی را متوقف می نماید، به کار برد.

از سوی دیگر مشهور است که ملانین نیز دارای خاصیت مسدودسازی نور فرابنفش و حاوی آنتی اکسیدان است. می توان از آن در محصولاتی مانند ضدآفتاب یا ورقه های قابل نصب روی پنجره با قابلیت مسدودسازی اشعه مذکور استفاده کرد.

این تحقیق در ژورنالACS Omega نیز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری ضدآفتاب از موی دور ریز انسان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ضدآفتاب از موی دور ریز انسان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید