تمرکز اپل و سونوس روی موسیقی سه بعدی

به گزارش وبلاگ بایجانی، ساندبار ها و هدفون های بی سیم در ابتدا بر دستگاه هایی که فناوری فراگیر استریو را ارائه می نمایند تسلط داشتند، اما هدفون ها در خصوص فناوری صدای سه بعدی دستخوش سازش شده اند.

تمرکز اپل و سونوس روی موسیقی سه بعدی

در حال حاضر، خدمات پخش موسیقی متنوع هستند و بسیاری از عملکرد های پیشرفته به کاربران عرضه می گردد.

ساندبار ها و هدفون های بی سیم در ابتدا بر دستگاه هایی که فناوری فراگیر استریو را ارائه می نمایند تسلط داشتند، اما هدفون ها در خصوص فناوری صدای سه بعدی دستخوش سازش شده اند.

بازار لوازم الکترونیکی در حال حاضر مملو از بلندگو هایی است که می توانند صدای سه بعدی را پخش نمایند و در چند هفته گذشته، اپل و سونوس دستگاه های تازهی را برای پخش موسیقی با فناوری صدای سه بعدی و فرمت Dolby Atmos راه اندازی نموده اند که در حال حاضر به وسیله بسیاری از خدمات دهندگان موسیقی ارائه می گردد.

شرکت اپل، اسپیکر هوم پاد که دو سال پیش فراوری آن متوقف شده بود را احیا نموده و اکنون نسل دوم آن را معرفی می نماید وشرکت سونوس با معرفی یک اسپیکر تازه پیشرفته کاملا تحت عنوان Era 300 همگام با دوران فرمت Dolby Atmos پیش می رود.

Sonos Era 300

هدفون Era 300 شبیه هیچ صدای دیگری نیست، به گونه ای که شخص به درک صدا با سیستم های استریو در سمت چپ، راست و مرکز عادت دارد، اما Sonos Era 300 موسیقی Atmos را پخش می نماید تا این خطوط تار شده و حس صدای سه بعدی از یک دستگاه با شدت مونو و صدای فراگیر استریو در سراسر اتاق طنین انداز گردد.

این ویژگی به لطف شکل غیر معمول، که شبیه یک ساعت شنی زاویه ای است، به دست آمده است، به گونه ای که بلندگو به شکل ذوزنقه ای به سمت وسط باریک می گردد، و سپس دوباره به سمت عقب باز می گردد. این قسمت عقب شامل دو دیافراگم باس است که به طرفین راهنمایی می شوند، علاوه بر این 3 بلندگو نیز برای صدای فرکانس بالا و فراگیر استریو وجود دارد.

دو بلندگو به سمت چپ و راست و یک بلندگو به سمت بالا هستند تا صدا به سقف برسد و سپس به عقب بازگردد. چهارمین بلندگو برای فرکانس های بالا در جلو واقع شده است و مستقیماً به سمت مستمع است.

فناوری Dolby Atmos در سالن های سینما با بلندگو های متصل به دیوار محبوبیت خاصی دارد و دالبی سال هاست که با شرکت های فراوری موسیقی همکاری می نماید تا از این فناوری در آهنگ ها نیز استفاده کند.

برای اینکه کاربر بتواند به خوبی از فناوری صدای فراگیر استریو لذت ببرد، به 12 بلندگو با چیدمان به توضیح زیر احتیاج دارد: چهار بلندگو در جلو، چهار بلندگو در پشت و دو بلندگو در کنار، کانال مرکزی و ساب ووفر. حرفه ای هایی که میکس های Atmos را فراوری می نمایند معمولاً به چنین تنظیمی متکی هستند، آن ها می توانند تا 128 آهنگ صوتی را در یک اتاق قرار دهند.

با این حال، این کارشناسان معتقد نیستند که چنین تنظیماتی برای بیشتر مصرف نمایندگان مناسب باشد، زیرا ممکن است باعث ایجاد سردرگمی در تعادل صدا، تسلط بلندگو ها بر دکوراسیون و طراحی داخلی گردد.

وقتی دو بلندگو با فناوری صدای فراگیر استریو به کاربر اضافه می گردد، اثر صدای فراگیر استریو را به وضوح بهبود می بخشد، اما با استفاده از ساب ووفر، این راه اندازی ممکن است هزینه زیادی داشته باشد.

Sonos به وسیله اسپیکر تازه Era 300 در پی ارائه افکت Atmos با تکیه بر یک بلندگو است، اما بلندگو های معمولی زیادی را در بدنه اسپیکر گنجانده است، به طوری که صدا به طور کامل مستمع را احاطه می نماید، اما اسپیکر Sonos Era 300 راه برای لذت بردن از یک نوع تازه علاوه بر افزودن به تجربه موسیقی باز می نماید، به گونه ای که دو بلندگو Era 300 را می توان با یک نوار صوتی به عنوان یک بلندگوی صدای فراگیر استریو برای ارائه جزئیات بیشتر حتی با موسیقی متن فیلم استفاده کرد.

هوم پاد اپل

نسل دوم اسپیکر هوم پاد اپل با مجموعه ای از 5 بلندگو برای فرکانس های بالا، جلوه صدای فراگیر استریو ایجاد می نماید. بلندگوی استوانه ای اپل بیس شگفت انگیزی را در اتاق ایجاد می نماید، به طوری که این شرکت آمریکایی امکان کاهش بیس را در اعماق برنامه Home فراهم می نماید.

برای اینکه بلندگو های دارای Dolby Atmos بتوانند کار خود را انجام دهند، موسیقی باید با فناوری صدای فراگیر استریو سازگار باشد. هنرمندان و لیبل های موسیقی اکنون این کوشش مضاعف را با انتشار نسخه های اخیر انجام می دهند و بسیاری از آهنگ های قدیمی تر اکنون به صورت صوتی سه بعدی فراوری می شوند، اما کیفیت این آهنگ ها بسیار فرق دارد و می تواند منجر به تجربه های موسیقی متفاوتی گردد.

هدف اپل به وسیله هدست Homepod برآورده کردن احتیاج های مشتریان آیفون است که احتمالاً مشتریان سرویس Apple Music نیز هستند، بنابراین از بلندگوی متصل می توان به وسیله دستیار صوتی Apple Siri استفاده کرد.

هدست Sonos امکان استفاده از موسیقی Atmos را به وسیله برنامه این شرکت، سرویس Apple Music یا سرویس Amazon Music Unlimited می دهد و به وسیله دستیار صوتی Amazon Alexa کنترل می گردد.

منبع:باشگاه وبلاگ بایجانی

منبع: فرادید

به "تمرکز اپل و سونوس روی موسیقی سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز اپل و سونوس روی موسیقی سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید