این درخت 470 ساله مردم را صلح و صفا می دهد

به گزارش وبلاگ بایجانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میرجاوه از تدابیر لازم جهت تشدید اقدامات حفاظتی از درخت کهنسال تاک در روستای هفتاد ملا اطلاع داد.

این درخت 470 ساله مردم را صلح و صفا می دهد

عبدالله کرد در مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه درخت کهنسال تاگ (داغداغان) روستای روپس هفتادملا یکی از کهن ترین درختان منطقه است، اظهار کرد: تهدیدات این درختان خطرات طبیعی و انسانی محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: خطرات طبیعی مانند امراض و آفات (سوسک تنه خوار) و یا اتفاقات طبیعی، چون رعد و برق است که پایش های دوره ای برای جلوگیری از این خطرات صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میرجاوه ادامه داد: خطرات انسانی در خصوص آسیب هایی است که محتمل است از طرف انسان به درخت وارد شود مانند آتش روشن کردن زیر درخت یا شکستن شاخه های درخت است.

وی بیان نمود: در این زمینه اقداماتی مانند ساخت چاله جهت آبیاری مداوم، سمپاشی بانظر کارشناسان جهاد کشاورزی، چالکود پای درخت، جابجایی نیمکت پای درخت، نصب تابلوی معرفی درخت و معرفی به گردشگران در دستور کار قرار گرفته است.

کرد گفت: درخت کهنسال در سال 1400 به شماره ثبت 1011 در لیست میراث ملی طبیعی ایران با قدمت حدود 430 الی 470سال به ثبت رسیده است.

این مسئول اضافه کرد: وجود درخت تاگ در روستای روپس جلوه خاصی به روستا بخشیده است و این امر باعث جذب گردشگران زیادی به این روستا شده است، افزون بر آن اهالی روستای روپس بیشتر جلسات از جمله صلح و سازش و جلسات مشورتی و ... خود را زیر این درخت برگزار می نمایند.

او تاکید نمود: تاگ درختی با ارتفاع تقریبی 15 تا 20متر و با برگ های سبز، زبر و نوک تیز است و میوه های این درخت نیز زرد رنگ و به مقدار فندق می باشد که کم کم پوسته و بدنه میوه سفت می شود و خاصیت درمانی و دارویی مانند تقویت حافظه، برطرف دل درد، ورم ها و کوفتگی ها، زخم معده و روده دارد تاک یا (داغداغان) درختی که در فرهنگ کرد ها مقدس و چاره چشم زخم شناخته می شود.

منبع: فرارو

به "این درخت 470 ساله مردم را صلح و صفا می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این درخت 470 ساله مردم را صلح و صفا می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید