آغوش گشاده کیش به طرح های آینده نگر

به گزارش وبلاگ بایجانی، شهرهای آینده، کلید واژه ای است که این روزها میان صاحبنظران، مدیران ارشد و برنامه ریزان اجرایی بیش از گذشته شنیده می گردد.

آغوش گشاده کیش به طرح های آینده نگر

اما این موضوع تا چه حد مهم بوده و ناظر به چه ویژگی هایی است؟ شهرهای آینده چه تفاوتی با شهرهای کنونی دارند و انسان در آنها از چه ظرفیت ها و قابلیت هایی برخوردار خواهد بود؟

در این رابطه گفته می شود که اگر قرن بیستم، قرن کشورها بود، قرن بیست و یکم، قرن شهرهاست. شهر آینده، مضمونی است که با شهرهوشمند قرابت داشته و بدون ایجاد الزامات هوشمندسازی، دست یافتنی، نخواهد بود. از این رو در سال های اخیر، مسابقه ای میان کشورها برای ایجاد شهرهای توسعه یافته، پایدار و در عین حال کاربردی در گرفته است که نمونه آن در کشورهایی چون امریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر دیده می شود.

واقعیت آن است که بسیاری از شهرهای کنونی در سراسر جهان، به دلیل مواجهه با موضوع رشد جمعیت، جابه جایی جمعیت ومهاجرت، فراوری و مصرف انبوه کالا، با رشد نامتقارن روبه رو شده اند و این شرایط، عوارض زیادی را دامن زده است؛ گرمایش زمین، تخریب محیط زیست، اتکا به منابع تجدید ناپذیر انرژی، آلودگی هوا و آب و خاک، ترافیک، ضعف در ارائه خدمات و شکل گیری پدیده حاشیه نشینی و رشد فقر از جمله عارضه هایی است که باید برای آنها به سرعت تدابیری اندیشید. بنابراین چاره ای جز طراحی روینمودهای نو برای دستیابی به شهرهای عاری از بحران های عدیده نیست. این موضوع تحت عنوان پارادایم شیفت یا جابه جایی پارادایم ها، بیش از گذشته در کانون توجهات و مباحث قرار گرفته است.

جمعی از نخبگان جهان براین اعتقادند که برای تحقق فردایی بهتر، توجه به عنصر دانایی به عنوان ثروت انتها ناپذیر، اولویت دادن به بهره گیری از استعدادها، ذهن های خلاق و مبتکر و نیز استفاده روشمند و هم افزا از ظرفیت های علمی و پژوهشی، اجرای طرح های متنوع زیربنایی و روبنایی و البته فرهنگ سازی همگانی برای کاربرد بهینه آنها، نقشه راه پیاده سازی شهرهای هوشمند در تمام جهانست. از همین رو امریکا در دستینی فلوریدا، چین در شنزن، کره جنوبی در سانگدو، امارات در شهر دوبی و مصدر ابوظبی و همچنین ژاپن و سنگاپور در مناطقی از کشورهایشان در حال تحقق شهرهای پاک وهوشمند هستند و در این رابطه بعضی از پیشرفت ها را رسانه ای و بعضی را در خفا به پیش می برند.

ایران عزیز ما نیز به هزارو یک دلیل می تواند و باید در شمار پیشگامان ایجاد شهرهای آینده با لحاظ ویژگی ها و مختصات فرهنگی و هویتی خویش باشد تا در دهه های آینده، به جای تأثیرپذیری در شمار تأثیرگذاران قرار گیرد. این اتفاق به مدد تیزبینی موجود و رشد علمی غیر قابل انکار در کشور شروع شده و نگارش این سطور در تأکید برای تسریع این فرایند و همگرایی همه عناصر تأثیرگذار در این زیست بوم اجرا شده است.

حالا این سؤال پیش می آید که از کجا باید شروع کرد؟ کدام منطقه بیش از سایر مناطق برای پیشگامی این ابرپروژه، استعداد دارد؟ نقطه عزیمت و خاستگاه پیش رو کجاست؟ پرسش هایی از این دست برای آن است تا این خبر خوش به گوش مردم خوبمان برسد که کیش، نقطه اجماع ملی برای تحقق صورت بندی شهر ایرانی در دهه های پیش رو است.

عزم استوار، وحدت مدیریتی، بخش خصوصی توانمند، وفورسخاوتمندانه انرژی های پاک و تجدید پذیر نظیر خورشید و دریا، موقعیت سوق الجیشی، محیط زیست کمیاب و در نهایت ایجاد تمام زیرساخت های مورد احتیاج به همراه تعبیه شبکه های فیبر نوری برای فعال شدن شبکه نسل پنجم موسوم به 5G که شرط پایه ای برای تحقق شهرهای هوشمند است، کیش را بیش از بقیه مناطق کشور، آینده گرا ومستعد اجرای طرح های بلندپروازانه نموده است.

شهرهای دیجیتال بیش از شهرهای عظیم کنونی، دوستدار محیط زیست هستند. در پیوند با این موضوع لازم به اشاره است که درحال حاضر بیشترین میزان استفاده از دوچرخه به نسبت جمعیت در کشور به کیش تعلق دارد و این جزیره، علاوه بر دارا بودن عظیمترین رینگ دوچرخه سواری خاورمیانه، عابردوست ترین نقطه ایران است. هم آمیزی فناوری های نو نظیر هوش مصنوعی واینترنت اشیاء در بستر شبکه نسل جدید موسوم به فایوجی، می توانند هزاران دستاورد تازه را به ارمغان آورند که یکی از آنها حمل ونقل هوشمند است.

مایه خرسندی است که بگویم این رهیافت نو با انعقاد تفاهمنامه ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، ستاد فناوری های فضایی و حمل ونقل هوشمند و سازمان منطقه آزاد کیش به امضا رسید، برای نخستین بار در کیش به کار گرفته خواهد شد.

جالب است بدانید نتیجه تحقیقی که به تازگی در دانشگاه هاروارد در رابطه با عوامل مؤثر بر خروج از فقر انجام شد، نشان داد که زمان صرف شده برای جابه جایی بیش ازهر عامل دیگر نظیر نرخ جرم و جنایت یا دسترسی به مدارس خوب بر خارج شدن افراد از فقر مؤثر است. این تحقیق می گوید، درجاهایی که پیاده روی یا استفاده از حمل ونقل عمومی، سریع ترین راه ها محسوب می شوند، هیچ شهفرایندی به دلیل نداشتن خودرو، احساس فقیر بودن نخواهد کرد.

کیش بیش از همواره و همه جا برای نوآوری و کارآفرینی، شأن و قدر قائل است و ایجاد مرکز عظیم نوآوری برای حمایت از دانش بنیان ها یکی از این اقدامات است که برکات خود را در سال های بعد نشان خواهد داد. در ادامه این فرایند، طرح راه اندازی شهرک فناوری های نو برای سایر شتاب دهنده ها و شرکت های فناور و کارآفرین، تعامل با تمامی دانشگاه های مادر و مطرح کشور برای حضور متفاوت در کیش، طراحی شکل گیری دانشگاهی بین المللی با مشارکت دانشگاه معتبر خارجی و دانشگاه های داخلی، استقرار صنایع خلاق یا صنایع نرم و اقدامات دانش پایه دیگر در دستور کار است تا هاب علمی، نوگرایی و نوآفرینی منطقه در این خطه طلایی شمال آب های خلیج همواره فارس شکل گیرد و به محلی برای زیست سعادتمندانه انسان ها و سکویی برای صادرات خدمات کالا و محصولات دانش بنیان تبدیل شود.

ادبیات ما هم پشتیبان و الهام بخش همواره ما در این جهت است. آنچنان که سهراب عزیز اینگونه آرزو داشت: قایقی خواهم ساخت / خواهم انداخت به آب / پشت دریاها شهری است / که در آن پنجره ها رو به تجلی باز است.

*رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا

به "آغوش گشاده کیش به طرح های آینده نگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغوش گشاده کیش به طرح های آینده نگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید