5 بلاک چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می نمایند

به گزارش وبلاگ بایجانی، اگرچه مفهوم NFT از اواسط دهه میلادی پیشین وجود داشته، اما معروفیت و محبوبیت خود در میان مردم را مدیون اتفاقی است که در فوریه 2021 برای اثر کلاژ Everydays از هنرمندی به نام Beeple رخ داد و او توانست اثر خود را با قیمت 69/3 میلیون دلار به فروش برساند.

5 بلاک چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می نمایند

از آن موقع، توجه بسیاری از افراد و حتی شرکت ها به این حوزه جلب شد و بازارهای بسیاری برای خرید و فروش آثار مختلف در قالب NFT ایجاد شدند. به همین علت، علاوه بر اتریوم، بلاک چین های مختلف دیگر هم به پشتیبانی از NFT روی آوردند. در ادامه با لیستی از بلاک چین هایی آشنا خواهیم شد که از NFT پشتیبانی می نمایند.

1. Zilliqa

Zilliqa در سال 2017 به عنوان اولین بلاک چین مبتنی بر شاردینگ (Sharding) در جهان عرضه شد. این شبکه طراحی شده تا مقیاس پذیری را افزایش دهد که به معنی عدم تاثیرپذیری سرعت تراکنش ها از رشد شبکه است. اولین شبکه های بلاک چین مانند بیت کوین و اتریوم به علت سرعت پایین تراکنش های خود نقد می شوند.

اعضای جامعه Zilliqa که توکن های gZIL را مدیریت می نمایند این فرصت را هم دارند که با رای خود بر درخواست ها، مسیری که بلاک چین پیش می گیرد را شکل دهند. بلاک چین Zilliqa علاوه بر پشتیبانی از NFT، چندین پروژه هم در این فضا دارد، از جمله همکاری با پلتفرم موسیقی Token||Traxx.

نکته مجذوب کننده تر درباره Zilliqa این است که این شبکه با پروژه Creator Fund خود فعالانه مبلغ 10 میلیون دلار برای رشد اقتصاد تولیدنمایندگان اثر سرمایه گذاری می نماید که شامل پشتیبانی از نوآوری ها در جهانی NFT و متاورس می گردد.

2. Flow

Flow شبکه بلاک چینی است که از مکانیزم اثبات سهم بهره می گیرد و به صورت ویژه برای پشتیبانی از NFT و سایر کاربردهای مشابه طراحی شده. Dapper Labs که خالق یکی از اولین بازی های مبتنی بر NFT به نام CryptoKitties است، در سال 2017 و زمانی که تراکنش های این بازی در شبکه اتریوم انجام می شدند، Flow را توسعه داد.

معماری Multi-node منحصر به فرد Flow مسائل مقیاس پذیری را رفع می نماید که در نهایت هزینه تراکنش ها را کاهش و سرعت آن ها افزایش می دهد. توکن FLOW برای تراکنش ها، نگهداری و کنترل رای گیری استفاده می گردد.

طراحی هدفمند Flow که امکان بهره گیری از آن برای اپلیکیشن های مختلف را فراهم نموده است، باعث شده تا کمپانی های رده بالا برای خرید و فروش دارایی های خود به همکاری با این شبکه متمایل شوند. از جمله این کمپانی ها می توان به UFC و NBA و حتی CNN اشاره نمود.

3. Tezos

Tezos یک بلاک چین منبع باز با مکانیزم اثبات سهم است که در سال 2018 معرفی گردید. این شبکه با هدف تداوم نوآوری و قابلیت به روز رسانی طولانی، کاربرانش را به همکاری و مشارکت تشویق می نماید.

بعلاوه این شبکه بر مزیت هایش نسبت به اتریوم، به ویژه سازگاری بیشتر با محیط زیست، تاکید دارد. اندازه برق مصرفی Tezos نسبت به اتریوم 2 میلیون برابر کمتر است و برای ضرب هر NFT کمتر از یک XTZ احتیاج است.

گرچه Tezos بلاک چین کمتر شناخته شده ای است، اما در جهانی NFT شبکه تاثیرگذاری به شمار می آید. این شبکه به تازگی از همکاری خود با OneOf (پلتفرم موسیقی NFT)، Rarible (پلتفرم NFT) و استودیوی بازیسازی یوبی سافت خبر داده که اولین پروژه NFT خود را روی Tezos عرضه می نماید.

4. Solana

Solana هم از مکانیزم اثبات سهم بهره می گیرد و خود را سریع ترین بلاک چین جهان معرفی می نماید. یکی از مجذوب کننده ترین ویژگی های این شبکه، قابلیت مقیاس کردن آن است که سرعت بالای همیشگی اش را تضمین می نماید. بعلاوه وعده داده هزینه هیچ تراکنشی بیش از 0/01 دلار نخواهد شد.

هدف Solana که همان تبدیل شدن به بلاک چین منتخب اپلیکیشن های کریپتو است، سبب شده در جهانی NFT هم مشهور گردد. پروژه های NFT متعددی به صورت مستمر روی این شبکه عرضه می شوند و شرکت های مشهوری مانند Opera Browser هم با این بلاک چین همکاری دارند.

5. Cardano

Cardano هم بلاک چین منبع باز دیگر لیست ماست که از مکانیزم اثبات سهم بهره می گیرد. تیم توسعه دهنده کاردانو را افراد حرفه ای تشکیل می دهند و به وسیله هم بنیان گذار اتریوم تاسیس شده است. این شبکه بر اهمیت قبول نظارت و مقیاس پذیری متمرکز است. بعلاوه، Cardano مدعی عنوان سازگارترین بلاک چین با محیط زیست است.

قابلیت مقیاس پذیری و کارمزد پایین تراکنش ها این شبکه را به یکی از مجذوب کننده ترین گزینه ها برای کاربران NFT تبدیل نموده است. بازارهای NFT مشهوری روی شبکه Cardano بنا شده اند که از جمله آن ها می توان به Verlux و CNFT اشاره نمود.

کدام بلاک چین برترین انتخاب برای NFT است؟

با توجه به این که بلاک چین های مختلفی از NFT پشتیبانی می نمایند، انتخاب یک گزینه از میان همه آن ها سخت خواهد بود. خوش بختانه، شبکه های مختلف با ویژگی های مجذوب کننده متعددی برای انتخاب وجود دارند و شما می توانید با توجه به این ویژگی ها به یک انتخاب درست برسید.

اگر تمایل دارید با یک بلاک چین دوست دار محیط زیست تعامل داشته باشید یا هزینه پایین تراکنش ها را در اولویت قرار می دهید، اکنون بلاک چین های مختلفی وجود دارند که می توانند با ارائه این ویژگی ها و بسیاری ویژگی های مجذوب کننده دیگر از NFT پشتیبانی نمایند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 بلاک چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 بلاک چین به جز اتریوم که از NFT پشتیبانی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید