چرا بیمه موتور اجباری است؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرنگاران ؛ بیمه موتور یکی از بیمه های زیر مجموعه وسایل نقلیه زمینی است. در این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی در نظر گرفته می گردد تا در صورت بروز هرگونه خسارت رانندگی تا سقف تعهدات بیمه گر هزینه های ایجاد شده برای اشخاص ثالث جبران شوند. در حقیقت شرکت های بیمه با دریافت حق بیمه در برابر خسارت های جانی و مالی که برای اشخاص ثالث در حادثه های رانندگی رخ می دهد تا سقف تعهدات جبران خسارت می نماید. بعلاوه هزینه هایی مانند: فوت، بستری در بیمارستان و هزینه های مالی وارد شده به وسایل نقلیه جبران خسارت خواهد شد. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت خرید بیمه موتور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما تا انتهای متن همراه ما باشید.

چرا بیمه موتور اجباری است؟

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور یکی از بیمه های اجباری است که ماهیتی مانند بیمه شخص ثالث خودرو دارد و به جبران هزینه های مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث می پردازد. این بیمه نامه را می توان برای تمام موتور سیکلت ها خریداری کرد و از مزیت ها و پوشش های آن بهره مند شد. دقت کنید که برای جبران خسارت، احتیاج است که تعهدات خود را افزایش دهید تا بیشترین خسارت را هم دریافت کنید.

بعلاوه اگر راکبان موتور سیکلت بدون داشتن بیمه موتور در سطح خیابان ها و شهرها تردد داشته باشند، از طریق پلیس هدایت و رانندگی شناسایی شده و توقیف خواهند شد. البته در صورتی که این بیمه نامه را به موقع تمدید نکنید مشمول جریمه دیرکرد بیمه نامه هم خواهید شد. این جریمه از سوی بیمه مرکزی بوده و به صورت روزشمار است.

پوشش های بیمه موتور سیکلت

همواره وسایل نقلیه مانند: موتور سیکلت به علت سرعت بالایی که در تردد دارند در معرض خطر بوده و ممکن است که با حادثه های سنگین رانندگی روبه رو باشند. از این رو بیمه مرکزی دو نوع پوشش جانی و مالی را برای بیمه موتور در نظر گرفته تا همه افراد بتوانند خسارت های اتفاق افتاده در حادثه را جبران نمایند. این پوشش های به توضیح زیر هستند.

خسارت مالی:

جبران خسارت های مالی جزئی از تعهدات شرکت بیمه در بیمه نامه موتور است که با توجه به قرارداد، خسارت های مالی باید تا سقف تعهدات بیمه گر جبران خسارت شوند. البته که حداقل و حداکثری جبران هزینه های با توجه به دیه اعلام شده خواهد بود.

خسارت جانی و بدنی:

خسارت های جانی مانند: فوت، نقص عضو و از کارافتادگی به شخص ثالث بدین گونه است که زیان وارد شده به شخص ثالث مطابق با دیه اعلام شده در ماه های حرام و عادی جبران خواهد شد.

خسارت جانی راننده مقصر:

خسارت جانی به راننده مقصر در حادثه برای پوشش بیمه موتور جبران خواهد شد. بعلاوه حداکثر هزینه پرداختی به راننده موتور در سال 1401 برابر با مبلغ 600 میلیون تومان دیه در ماه های عادی اعلام شده است.

بیمه موتورخسارات مالی به دیگران جبران می نماید

به طور کلی جبران خسارت های تحت پوشش بیمه موتور عبارتند از:

برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک

هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت

هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

غرامت فوت و نقص عضو

هزینه خسارت های وارد شده از طریق نقلیه یا محمولات آن

بعلاوه دیه اعلام شده در سال 1401 برای خسارت های جانی و مالی عبارتند از:

خسارت های جانی برای ماه های حرام 800 و ماه های عادی سال 600 میلیون تومان است.

خسارت های مالی حداقل 20 و حداکثر 400 میلیون تومان است.

چرا خرید بیمه موتور ضروری است؟

با توجه به آمار تصادف ها و حوادث جاده ای که سالانه در کشور اعلام می گردد، مشاهده خواهید کرد که تعداد زیادی از این تصادف ها به خاطر بی احتیاطی و مسائل در رانندگی افراد است. از جمله خطراتی که در خیابان ها همواره باعث خطر می گردد، استفاده از موتور سیکلت است. به طور حتم راکب های موتور در هنگام رانندگی یا حتی با انجام حرکات نمایشی می توانند حادثه ایجاد نمایند و خسارت های جبران ناپذیری را به وجود آورند. بنابراین توصیه می کنیم که برای جلوگیری از حادثه های رانندگی از بیمه نامه موتور بهره ببرید.

بعلاوه احتیاج است که برای خرید برترین بیمه نامه با قیمت مناسب از سامانه های آنلاین بیمه مانند: بیمه دات کام بهره ببرید تا در چند ثانیه شرایط استعلام و مقایسه شرکت های بیمه ای برای شما فراهم گردد. کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است که به راحتی می توان وارد صفحه اصلی این وب سایت شد و با دریافت اطلاعات و هدایت های رایگان از خدمات بیمه ای بهره مند شد. این سامانه تمام مجوز ها و مدارک مورد احتیاج برای فعالیت در صنعت بیمه را از بیمه مرکزی دریافت نموده و شرایط خرید بیمه موتور را هم برای بیمه گزار فراهم نموده است.

بیمه موتور سیکلت بدون گواهینامه

آمارهای موجود نشان می دهند که بسیاری از موتور سیکلت ها از بیمه موتور استفاده نمی نمایند که خب همین موضوع باعث نگرانی خواهد بود. زیرا اگر راکب موتورسیکلتی حادثه ای ایجاد کند، طبق قانون مدنی موظف به جبران خسارت خواهد بود. حال اگر موتور سواری فاقد گواهینامه باشد و بیمه موتور را خریداری کند، آیا شرکت بیمه در صورت بروز حادثه رانندگی، هزینه های ایجاد شده را جبران خواهد نمود.؟

داشتن بیمه موتور الزامی است

شرکت های بیمه در این شرایط به یکی از سه روش زیر عمل می نمایند:

پرداخت خسارت های مالی شخص ثالث زمانی که راننده موتور بدون گواهینامه باشد: در این حالت شرکت بیمه تمام خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث را پرداخت می نماید و به صورت اقساطی این خسارت را از راننده مقصر دریافت خواهد نمود.

پرداخت خسارت جانی شخص ثالث وقتی راننده موتور بدون گواهینامه مقصر باشد: در صورتی که تصادف رانندگی با موتور به همراه خسارت های جانی برای اشخاص ثالث رخ دهد و راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد، بیمه موتور نمی تواند خسارت را جبران کند. علت آن هم این است که با توجه به ماده 3 قانون بیمه نامه موتور، برای پرداخت دیه جانی باید راننده مقصر گواهینامه داشته باشد.

راننده موتور بدون گواهینامه مقصر نباشد: در این شرایط شرکت بیمه تمام خسارت های مالی و جانی را جبران خواهد نمود.

چه مدارکی برای دریافت خسارت بیمه موتور ضروری است؟

همانطور که اشاره شد، بیمه موتور اجباری است و خسارت های مالی و جانی را تحت پوشش خواهد داشت. اما اگر دچار حادثه رانندگی شوید، باید یکسری مدارک را به شرکت بیمه تحویل دهید تا هزینه های ایجاد شده جبران خسارت شوند. بنابراین برای صدور حواله پرداخت خسارت باید ابتدا و حداکثر به مدت 5 روز کاری به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه خود مراجعه نموده و اعلام خسارت کرد و بعلاوه با پر کردن فرم های مربوطه تشکیل پرونده دهید. سپس مدارک مورد احتیاج را به کارشناس بیمه تحویل داده تا خسارت ها آنالیز شوند و حواله خسارت به بیمه گزار یا فرد زیان دیده در حادثه تحویل داده گردد. مدارک مورد احتیاج برای آنالیز خسارت های وارد شده در بیمه موتور عبارتند از:

اصل و کپی بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده

اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده

اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده

اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده

اصل فاکتور رسمی لوازم با تایید کارشناس بیمه

به طور کلی بیمه موتور یکی از بیمه نامه های مجموعه بیمه وسایل موتوری است که خرید آن الزامی خواهد بود و جزو بیمه نامه های شخص ثالث شناخته می گردد، پس برای خرید و تمدید این بیمه نامه اهمال کاری نکنید و ریسک جبران خسارت های به وجود آمده در حادثه رانندگی را به بیمه گر خود منتقل کنید. بعلاوه همانطور که اشاره شد، اگر تاریخ تمدید این بیمه نامه را فراموش کنید باید جریمه دیرکرد پرداخت کرد که این موضوع به صورت روز شمار 365 روز است و اندازه حق بیمه را افزایش خواهد داد. در نتیجه توصیه می کنیم که از سیستم یادآور بیمه دات کام بهره مند شوید تا نگرانی برای جبران هزینه های اتفاق افتاده در حادثه رانندگی نداشته باشید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چرا بیمه موتور اجباری است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیمه موتور اجباری است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید