معنای امنیت در پرواز چیست؟

به گزارش وبلاگ بایجانی، آشنایی با امنیت پرواز

آیا تا به حال به این فکر کردید که که هنگامی که اقدام به مسافرت با هواپیما می کنیم، امنیت سفر ما در پرواز چگونه تامین می شود و یا این که اصلا چه عواملی باعث می شوند تا امنیت پرواز ما دچاراختلال شود؟ یا این که در هنگام سفر مسئله ای پیش بیاید، چه کسانی وظیفه حل و فصل آن را دارند؟ قوانین پرواز و پلیس امنیت پرواز در فرودگاه و هواپیما، امنیت و آرامش مسافران را در جریان پرواز ها حفظ می کنند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با قوانین امنیت پرواز درایران و جهان بیشتر آشنا شوید.

معنای امنیت در پرواز چیست؟

واژه اختلال به ایجاد هرگونه مشکل در هنگام پرواز اشاره مستقیم دارد و وقتی در کنار واژه امنیت می آید، اشاره به این دارد که چگونه و با استفاده از چه ابزاری قرار است اختلالات پیش آمده را برطرف ساخت. ایجاد هرگونه مشکل وخدشه در امنیت مسافران و هواپیما، سرفصل تمامی جرایمی است که امنیت پرواز را به هم می زند و اخلال در امنیت پرواز تلقی می شود. از جمله مواردی که می توان به اختلال در امنیت پرواز نسبت دهیم، استفاده از علائم تقلبی هواپیمایی، ایجاد مانع برای هواپیما چه قبل و چه بعد از پرواز، تخریب و تهدید هواپیما با هر عنوانی، خرابکاری در تاسیسات فرودگاه و هواپیماها و موارد دیگری از این قبیل که همگی همانطور که اشاره شد، تحت سرفصل اختلال در امنیت پرواز قرار می گیرند، از جمله مواردی است که پای پلیس امنیت پرواز را برای فهم و برطرف کردن مشکل به موضوع باز می کند.

. در مقررات بین المللی، 3 عامل اصلی برهم خوردن امنیت پرواز را انسان، عوامل محیطی و ماشین ها، معرفی کرده اند. نام عامل انسانی اشاره به تعهداتی است که کلیه مجریان پرواز از خدمه پرواز و خلبانان گرفته تا مسافران، دارند. در زمینه مدیریت هواپیما بسیار مهم است که از پرسنل آموزش دیده و با تجربه برای پایین آوردن درصد خطا در پرواز ها استفاده کرد. هر خطایی در زمان پرواز می تواند به فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر تبدیل شود. وظیفه مسافران هم این است که مقررات پرواز را رعایت کنند و ضمن توجه به اقلام ممنوعه ای که نباید در پرواز در بار یا وسایلشان باشد، قبل از هر اقدام غیرمعمولی در پرواز هر چند سهوی، به این موضوع فکر کنند که آیا کمترین خدشه ای به امور مسافران دیگر و یا از آن مهم تر به امنیت جانی آنان، وارد خواهد آمد یا خیر؟ برای پرسنل، مخصوصا خلبانان و پلیس های امنیت پرواز، دادن تست های روانشناسی و جسمانی در دوره های منظم بسیار اهمیت دارد. عامل محیطی به این موضوع اشاره دارد که هر اختلالی که در هنگام پرواز، در پوشش عوامل خارجی به امنیت پرواز آسیب وارد کند، نوعی اختلال در امنیت پرواز است. این عوامل شامل؛ شایط جوی، ترافیک های هوایی، اختلال در ارتباطات، مسائل فرود از طرف فرودگاه مقصد هستند. ماشین ها اشاره به استاندارد هواپیماها و مهندسی ساخت و طراحی آنان دارد که باید هر هواپیمایی که اجازه پرواز دارد، طبق آخرین استانداردهای هواپیمایی روز، به روز رسانی و طراحی شوند و گواهینامه های مربوط به صدور پرواز برای آن ها از طرف سازمان هواپیمایی هر کشور، صادر شود.

بهترین اقدام برای تامین امنیت پرواز این است که قبل از بلند شدنم هواپیماف همه عوامل با دقت و مو به مو چک شوند تا سفر، آرام و مطمئن باشد. مواقعی که به هر دلیلی این امنیت خدشه دار می شود و عوامل مخرب اتفاق میافتند، اتفاقاتی پیش می می آید که شاید حتی بهترین خلبان های دنیا هم، نتوانند آن رامدیریت کنند. در طول تاریخ پرواز و هواپیمایی ها، از بین رفتن حتی کی از مسائل امنیتی، باعث شکستن امنیت پرواز می شود و همیشه نگرانی سازمان های هواچپشکست یک لینک به مقدار کافی برای ایجاد تصادف کافی است. اقدام خلبان می تواند بهترین هواپیمای را در معرض خطر قرار دهد و بهترین خلبان نمی تواند یک شکست جدی در یک هواپیما را جبران کند. با این وجود، حادثه همیشه با شکست یکی از لینک های فوق آغاز می شود. به همین دلیل است که نگرانی اصلی مقامات سازمان های هواپیمایی هر کشوری، شکسته شدن و از بین رفتن هر کدام از قوانین هواپیمایی است و این یعنی آغاز فاجعه.

حال به این می پردازیم که در جریان امنیت پرواز، باید چه مواردی را رعایت کنیم. در زمینه امنبت بار، اول باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تمامی چمدان ها و وسیله ها از طریق مامورین فرودگاه با استفاده از امکاناتی که بریا این کار در نظر گرفته اند، حتما بازرسی خواهد شد. از جمله کارهایی که برای بازرسی بارها صورت می گیرد، استفاده از: دستگاه اشعه ایکس، بازرسی های دستی و فیزیکی، استفاده از ردیاب های دستی است. حمل اقلام و وسیله هایی همچون سلاح های سردی چون چاقو، قطعات یدکی، چتر، اشیایی که لبه تیز دارند و می توانند به عنوان سلاح در داخل کابین هواپیما استفاده شوند، استفاده از آن ها در کابین هواپیما ممنوع است. شما در صورت داشتن همچین وسیله هایی از این قبیل، می توانید آن ها را به بازرسی تحویل دهند تا این وسایل به عنوان بار پذیرش شده، در قسمت بارها حمل شوند. حمل ژناتور یا وسایل برقی از این قبیل، اره برقی، قطعات و لوازم یدکی، باید به حمل بار تحویل داده شوند و به عنوان محموله کارگو ،داخل بارهای هواپیما قرار بگیرند. بارهای معمولی پذیرش شده، شامل اقلامی شخصی مثل، لباس ها، کفش و کتاب و وسایل بهداشتی می باشد. معمولا استفاده از دخانیات و فندک در بیشتر هواپیمایی های دنیا ممنوع است و این وسایل هم، جز کارگوها قرار می گیرند. حمل اسپری و گازهایی که در هوا پخش می شوند، همچنین ژل هایی که حالت آبکی دارند، در کابین های پرواز وردشان ممنوع است و باید به عنوان بار پذیرش شده وارد هواپیما شوند.

پس از بازرسی همیشه چمدانتان را خودتان ببندید و به هیچ عنوان نه وسایلتان را به کسی برای حمل بدهید و نه برای کس وسایلش را حمل کنید. اگر شما کت و یا ژاکت به همراه خود دارید و یا کیف پول و وسایل فلزی دارید، حتما باید داخل پلاستیک قرار داده و داخل دستگاه اسکن بگذارید تا جداگانه اسکن شوند. اگر با خود لپ تاب یا وسیله الکترونیک دیگری که بزرگ است، به همراه دارید را حتما قبل از سوار شدن هواپیما، به بازرسی تحویل دهید تا آن ها را تفتیش کنند. هرگونه همکاری با ماموران فرودگاه و خدمه، قدمی مثبت و کارا در جهت حفظ امنیت در پرواز برای خود شما مسافر محترم است. این نکته را فراموش نکنید اگر هر مسئله ای در زمان پرواز پیش آمد، خونسردی خود را حفظ کنید، از رفت و آمدهای بیجا بپرهیزید، کمربندهای خود را ببندید و حتما به توصیه های خدمه های پرواز کاملا عمل کنید.

منبع:coursehero.com

منبع: الی گشت

به "معنای امنیت در پرواز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنای امنیت در پرواز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید