ترند تازه و خطرناک تیک تاک؛ نوشیدن بوراکس سمی

به گزارش وبلاگ بایجانی، یک ترند بالقوه خطرناک در تیک تاک در روزهای اخیر برجسته شده است به گونه ای که تعدادی از کاربران بوراکس را با آب مخلوط نموده و آن را برای مزایای ادعایی برای سلامت می نوشند.

ترند تازه و خطرناک تیک تاک؛ نوشیدن بوراکس سمی

به گزارش وبلاگ بایجانی به نقل از کانورسیشن؛ البته این موضوع تازه ای نیست. پیش تر نیز دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی میزبان بسیاری از چالش های خطرناک بوده اند و کاربران سال هاست که مواد مشکوک مصرف را می نمایند.

هیچ مدرکی برای حمایت از تازه ترین ادعاهای مطرح شده درباره بوراکس وجود ندارد. پس بوراکس تا چه مقدار خطرناک است؟ و چگونه می توانیم ایمنی بسیاری از مواد دیگری را که در زندگی روزمره استفاده می کنیم مورد ارزیابی قرار دهیم؟

بوراکس چیست؟

بوراکس یا سدیم بورات دکاهیدرات نمکی است که از ترکیب بور، سدیم، اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. این ماده به شکل یک جامد کریستالی بی رنگ است که به راحتی در آب حل می گردد. بوراکس و اسید بوریک که از مشتقات ان است معمولا در محصولات خانگی از جمله محصولات شستشوی لباس، محافظ چوب، کود، محلول لنز تماسی و کشنده مورچه ها استفاده می شوند. کریستال های بوراکس نیز به طور گسترده در سوپرمارکت ها و فروشگاه های سخت افزار در دسترس هستند. این محصولات معمولا بوراکس خالص هستند اما ممکن است افزودنی های دیگری نیز در آن وجود داشته باشد.

بوراکس را با بور اشتباه نگیرید

کاربران تیک تاک که ویدئوهایی از خود در حال خوردن بوراکس و محلول آب منتشر می نمایند به دروغ ادعا نموده اند که بوراکس می تواند به درمان التهاب، درد مفاصل، آرتریت، لوپوس و طیف وسیعی از بیماری های دیگر یاری کند.

علیرغم آن که بوراکس به طور طبیعی وجود دارد این موضوع تضمینی برای ایمن بودن آن نیست. آرسنیک، ریسین و سم مسئول بوتولیسم نیز صد در صد طبیعی هستند اما می توانند برای انسان بسیار سمی باشند.

اگرچه عنصر بور به طور خاص برای گیاهان و بعضی حیوانات ضروری در نظر گرفته می گردد نقش آن در عملکرد بدن انسان کم تر تعیین است. بور را می توان در بعضی از مواد غذایی ای که می خوریم مانند انگور و سیب زمینی یافت اما به عنوان یک ماده مغذی ضروری طبقه بندی نمی گردد. اندازه بسیار کمی بور که ممکن است بدن شما به آن احتیاج داشته باشد را می توان با خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به طور ایمن به دست آورد.

بوراکس تا چه مقدار خطرناک است؟

بوراکس برای خوردن بی خطر در نظر گرفته نمی گردد. در سم شناسی میانگین دوز کشنده یا LD50 دوز تقریبی مورد احتیاج برای کشتن نیمی از حیوانات در جمعیت مورد مطالعه است. LD50 برای بوراکس در موش ها حدود 5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. این دوز نسبتا زیادی است بدان معنا که این احتمال که سمیت حاد آن باعث مرگ انسان گردد بعید به نظر می رسد. با این وجود، صرفا به این علت که یک دوز آن انسان را نمی کشد بدان معنا نیست که مضر نمی باشند قطعا به این معنی نیست که برای شما خوب است.

بوراکس در اوایل دهه 1900 میلادی به طور گسترده به عنوان نگهدارنده مواد غذایی مورد استفاده نهاده شد. البته این نوع استفاده از بوراکس پیش از تحقیق هاروی واشینگتن وایلی و گروه پژوهشی او بر روی سموم بود که طیفی از عوارض جانبی مصرف آن از جمله سردرد، حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده و موارد دیگر را کشف کردند. بوراکس هم چنین به عنوان یک سم برای فراوری مثل طبقه بندی می گردد به این معنی که ممکن است باروری را مختل کند و ممکن است به جنین آسیب برساند. استفاده از این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی در استرالیا، ایالات متحده و چندین کشور دیگر ممنوع است.

ایمنی اول، آخر و همواره

تعدادی از چالش های خطرناک رسانه های اجتماعی در دهه گذشته در فضای مجازی پخش شده اند. یک مثال قابل توجه چالش تاید پاد بود که در آن کاربران تصاویر خود را حین خوردن و نوشیدن مواد شوینده ضبط کردند.

مصرف مواد شوینده لباسشویی باعث بروز مواردی از مرگ و میر شده اند. مراکز سم شناسی در ایالات متحده از سال 2013 تا 2022 میلادی هر ساله حدود 10000 مورد مرتبط با این موضوع در بچه ها پنج ساله یا سنین کم تر که در معرض مواد شوینده نهاده شده بوده اند را مدیریت کردند. واضح است که ما نباید بوراکس بنوشیم یا مواد شوینده لباسشویی بخوریم. با این وجود، همواره نمی توان از چنین موادی اجتناب ورزید. بنابراین، برترین محافظت درک خطرات مرتبط با آن مواد است.

به غیر از خواندن هشدارهای ایمنی عمومی روی یک محصول مانند احتیاط یا دور از دسترس بچه ها مصرف نمایندگان می توانند با استفاده از منابعی که به عنوان برگه های اطلاعات ایمنی مواد (یا SDS) شناخته می شوند کمی عمیق تر کاوش نمایند.

جستجوی واژه SDS در کنار نام یک محصول در گوگل جزئیات مرتبط با خطرات احتمالی ناشی از مصرف یک محصول را به شما نشان می دهد. هم چنین، علائم هشدار دهنده بر روی محصولات نیز نشان دهنده وجود خطرات فیزیکی، بهداشتی و محیطی مرتبط با آن هستند. احتمالا پیش تر این موارد را دیده اید مانند علامت اشتعال پذیر روی یک دئودورانت یا علامت خورنده روی یک پاک نماینده خانگی. تا آنجا که به بوراکس مربوط می گردد محصول اصلی نشان داده شده در ویدئوهای تیک تاک دارای SDS است که تصاویر اسکلت انسان و علامت تعجب را لیست می نماید. این موارد مربوط به خطرات ذکر شده از جمله تحریک پوست، تحریک جدی چشم و آسیب احتمالی به باروری یا جنین هستند. تعدادی از اظهارات احتیاطی به توضیح ذیل هستند با توصیه در خصوص تجهیزات حفاظت فردی مناسب، نحوه نگهداری و دور انداختن محصول.

جزئیات بیش تر فراتر از اطلاعات معمول مصرف نماینده است و شامل ترکیب، اطلاعات یاری های اولیه، اطلاعات سم شناسی و روش های آتش نشانی می باشند که برای متحصصان حوزه پزشکی که با بیماران و درمان آنان و برای آتش نشانان که با نشت مواد شیمیایی و آتش سوزی سر و کار دارند مفید می باشند.

برگه های داده های ایمنی کامل نیستند اما منبع مفیدی می باشند. بنابراین، دفعه بعد که یک درمان معجزه آسا غیرمعمول را در رسانه های اجتماعی مشاهده کردید یا یک ماده شیمیایی در خانه شما وجود داشت که از آن مطمئن نیستید اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی مواد آن ماده را بخوانید.

منبع: فرارو

به "ترند تازه و خطرناک تیک تاک؛ نوشیدن بوراکس سمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترند تازه و خطرناک تیک تاک؛ نوشیدن بوراکس سمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید