بار مجاز ایرلاین ها و راهنمای خرید اضافه بار

به گزارش وبلاگ بایجانی، مشکل اضافه بار جزو کابوس های همیشگی مسافران قبل از پروازهای داخلی و خارجی می باشد. تمامی ایرلاین ها دارای قوانین مشخصی برای میزان بار مجاز پرواز، قابل حمل به وسیله هر مسافر دارند که با عنوان میزان بار مجاز شناخته می گردد. وزن بار مجاز پرواز نیز با توجه به عوامل مختلفی مانند داخلی یا خارجی بودن پرواز، نوع ایرلاین انتخابی و کلاس پروازی مشخص می گردد.

بار مجاز ایرلاین ها و راهنمای خرید اضافه بار

تمامی مسافران پروازهای داخلی و خارجی برای اینکه در فرودگاه دچار مشکل نشوند، باید اندازه بار مجاز ایرلاینی که با آن به سفر می روند را بدانند؛ در غیر این صورت موظف به پرداخت جریمه اضافه بار می شوند که ممکن است علاوه بر هزینه، زمان و انرژی زیادی از افراد بگیرد و موجب استرس و اضطراب در ساعات پایانی مانده تا پرواز گردد. در این مطلب قصد داریم تا اندازه بار مجاز هر ایرلاین را در سفرهای داخلی و خارجی آنالیز کنیم و شرایط حمل بار در هر ایرلاین را برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما در وبلاگ بایجانی همراه شوید.

اندازه بار مجاز پرواز های داخلی چقدر است؟

بدیهی است که پروازهای داخلی اجازه حمل بار کمتری را نسبت به پروازهای خارجی به شما می دهند، ولیکن کلاس پروازی و نوع ایرلاین انتخابی نیز در اندازه بار مجاز داخلی موثر است. بیشتر پروازهای داخلی دارای قانون یکسانی برای اندازه بار مجاز دارند و در کلاس اکونومی هستند، زیرا کلاس بیزینس معمولا برای پروازهایی با مدت زمان طولانی تر کاربرد دارد و برای پروازهای خارجی مناسب تر است. در این بخش اندازه بار مجاز چند ایرلاین معروف ایرانی و خارجی را به همراه شما عزیزان آنالیز خواهیم کرد:

هواپیمایی زاگرس ایر

ایرلاین زاگرس جزو ایرلاین های به نام کشور است که اندازه بار مجاز خود را در کلاس اکونومی 20 کیلوگرم و در کلاس بیزینس 30 کیلوگرم اعلام نموده است. زاگرس ایر در حال حاضر هم به مقاصد داخلی و هم به مقاصد خارجی پرواز دارد.

اندازه بار مجاز پرواز در هواپیمایی قشم ایر

ایرلاین قشم ایر جزو یکی از شرکت های هواپیمایی پر رفت و آمد است و اغلب کسانی که با هواپیماهای این ایرلاین سفر داشته اند می دانند که اندازه بار مجاز در پروازهای کلاس اکونومی داخلی این ایرلاین معادل 20 کیلوگرم می باشر.

ایرلاین کاسپین

هواپیمایی کاسپین پروازهای خود را در دو کلاس اکونومی و بیزینس (تجاری) ارائه می دهد که اندازه بار مجاز معین شده به وسیله این ایرلاین به ترتیب 20 کیلوگرم و 30 کیلوگرم برای پروازهای اکونومی و بیزینس کلاس است.

اندازه بار مجاز پرواز در هواپیمایی کیش ایر

کیش ایر نیز یکی از ایرلاین های داخلی می باشد که پروازهای آن در کلاس مالی یا اکونومی با بار مجاز 20 کیلوگرم و در بخش بیزینس با بار مجاز 30 کیلوگرم انجام می گردد.

ایرلاین تابان

این شرکت هواپیمایی یک ایرلاین در بخش خصوصی است که قوانین بار مجاز در آن از قوانین ایرلاین های دولتی تبعیت می نماید و اندازه آن 20 کیلوگرم برای پرواز اکونومی و 30 کیلوگرم برای کلاس بیزینس می باشد.

هواپیمایی ماهان ایر

هواپیمایی محبوب و باکیفیت ماهان هم از شرکت های دیگر تبعیت نموده و اندازه باری که مسافران مجاز هستند حمل نمایند را در کلاس اکونومی برابر با 30 کیلوگرم و در بیزینس کلاس برابر با 40 کیلوگرم معین نموده است.

اندازه بار مجاز پرواز در ایرلاین آسمان

این ایرلاین یکی از محبوب ترین ایرلاین های داخلی است که مسافران زیادی را در شهرهای داخلی ایران جابه جا می نماید. این شرکت برای مسافران خود اندازه بار مجاز را در اکونومی کلاس 20 کیلوگرم و در بیزینس کلاس 30 کیلوگرم معین نموده است.

شرکت هواپیمایی آتا ایر

اندازه بار مجازی که ایرلاین آتا برای مسافرین خود در نظر گرفته مانند تمامی ایرلاین های دیگر برای بلیط های کلاس مالی 20 کیلوگرم و برای بلیط های کلاس تجاری 30 کیلوگرم است.

اندازه بار مجاز پرواز در شرکت هواپیمایی ایران ایر

همانطور که می دانید، شناخته شده ترین و معروف ترین شرکت هواپیمایی در کشور ما، ایرلاین ایران ایر است. و اما در این ایرلاین نیز محدودیت حمل بار وجود دارد و این محدودیت بر اساس نوع صندلی و کلاس هواپیما و وکوچک یا بزرگسال بودن مسافر معین می گردد. محدودیت حمل بار برای هر بزرگسال در کلاس اکونومی ایران ایر 30 کیلوگرم و در کلاس بیزینسی آن 40 کیلوگرم است.

بچه ها در پروازهای داخلی و خارجی مجاز به حمل 10 کیلوگرم بار می باشند.

جریمه اضافه بار در پروازهای داخلی

گاهی اوقات ممکن است افراد بنا به دلایل مختلفی اندازه بار بیشتری را در سفر خود حمل نمایند. این مشکل معمولا برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می نمایند بیشتر رخ می دهد زیرا برای مدت های طولانی تری خارج از کشور خواهند ماند. در این مورد ممکن است برای افراد پرسشی مطرح گردد که نحوه حساب کردن اندازه اضافه بار چگونه است و مبلغ قابل پرداخت به چه صورت محاسبه می گردد؟ در این خصوص باید متذکر شویم که اندازه اضافه بار به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافی محاسبه شده و مبلغ آن بسته به نوع سفر و کلاس پروازی تعیین می گردد اما به طور معمول برابر است با یک درصد از قیمت کل بلیط در همان مسیر. برای مثال کسی که 3 کیلو اضافه بار دارد، موظف است مبلغی معادل 3٪ از هزینه کل بلیط خریداری شده اش را در ازای اضافه باری که حمل می نماید، بپردازد.

بعلاوه در نظر داشته باشید که افرادی که تمایل دارند حیوانات خانگی خود را همراه با خودشان به سفر ببرند باید قبل از خرید بلیط، شرایط حمل حیوانات از قبیل وزن و ابعاد باکس را از ایرلاین مورد نظر خود بپرسند و در این خصوص هدایت بگیرند تا هنگام ورود به هواپیما به مشکل برنخورند.

اندازه بار مجاز پروازهای خارجی

اکنون که با قوانین حمل بار در پروازهای داخلی کمی بیشتر آشنا شده اید، به سراغ محدودیت بار مجاز در پروازهای خارجی می رویم. چرا که اغلب اوقات در پروازهای خارجی این موضوع اهمیت بیشتری نسبت به پروازهای داخلی دارد و قوانین حمل بار در پروازهای خارجی جدی تر و سخت گیرانه تر پیگیری می گردد.

در این پروازها ممکن است شرکت های هواپیمایی محدودیت بار خود را براساس مقصد معین نمایند، به این منظور که برای مثال بار مجاز در سفر به خاورمیانه با بار مجاز در سفر به کشورهای اروپایی ممکن است متفاوت باشد. اما اگر در زمان تهیه بلیط هواپیما اندازه بار مجاز در کلاس مورد نظر در ایرلاین مورد نظر را آنالیز کنید، خواهید دید که حدبیشتر بار مجاز روی بلیط های دیجیتال و کاغذی نوشته می گردد. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر،حدبیشتر بار مجاز در بعضی از ایرلاین های خارجی معروف را آنالیز می کنیم.

اندازه بار مجاز پرواز در شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر یک ایرلاین محبوب و پرطرفدار در بین ایرانیان است که حدبیشتر بار مجاز در پرواز کلاس اکونومی خود را 20 کیلوگرم و در پرواز کلاس بیزینس 30 کیلوگرم اعلام نموده است. لذا در زمان تهیه بلیط حتما به مقررات محدودیت بار شرکت هواپیمایی خود توجه کنید. ترکیش ایر اما محدودیتی برای تعداد چمدان اعلام ننموده و فقط اعلام نموده که مجموع بار باید به اندازه مجاز باشد. در صورتی که حجم بار از اندازه مجاز بیشتر گردد، مسافر باید هزینه اضافه بار پرداخت کند. اندازه بار مجاز برای بردن به داخل کابین در تمامی کلاس های ترکیش ایر معادل 8 کیلوگرم می باشد.

شرکت هواپیمایی KLM

حدبیشتر بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در کلاس اکونومی معادل 23 کیلوگرم و در کلاس تجاری حدبیشتر دو چمدان که در مجموع وزنی معادل 32 کیلوگرم داشته باشند، اعلام شده است. مسافران در فرست کلاس KLM می توانند سه چمدان با حدبیشتر وزن 32 کیلوگرم به همراه داشته باشند.

اندازه بار مجاز پرواز در شرکت هواپیمایی لوفت هانزا

شرکت هوایی لوفت هانزا نیز به مسافران کلاس اکونومی خود اجازه حمل یک چمدان 23 کیلویی و برای کلاس پرمیوم اکونومی 2 چمدان 23 کیلویی را می دهد. بعلاوه این ایرلاین برای کلاس بیزینس خود اندازه بار 2 چمدان 32 کیلویی و در فرست کلاس 3 چمدان 32کیلویی را مجاز اعلام نموده است.

شرکت هواپیمایی Qatar Airways و شرکت هواپیمایی Emirates

مسافران قطر ایرویز و امارات در کلاس اکونومی مجاز به حمل بار حدبیشتر 30 کیلویی و کیف دستی 7 کیلویی، در بیزنس کلاس 40 کیلو بار و یک بار دستی 15 کیلویی و در فرست کلاس 50 کیلو بار و بار دستی معادل 15 کیلویی که شامل دو کیف می گردد، هستند.

هزینه اضافه بار پروازهای خارجی

اگر در پروازهای خارجی به مشکل اضافه بار برخوردید، این را بدانید که موظف به پرداخت جریمه به دلار و یورو هستید! پس حتما موقع وزن کشی بار خود دقت کنید. حتما قبل از آنکه به فرودگاه بروید تا سفر خود را آغاز کنید، وارد سایت شرکت هواپیمایی مربوطه شوید و اطلاعات مربوط به اندازه بار مجاز و هزینه اضافه بار را به دست آورید. البته این اطلاعات در قسمت baggage weight بلیط هم نوشته شده و می توانید به آن سر بزنید. برای آنکه از هزینه بار اضافه به صورت دقیق آگاه شوید، بهتر است با آژانس مسافرتی خود و یا شرکت هواپیمایی فروشنده بلیط تماس بگیرید و اندازه دقیق را سوال کنید. ایرلاین های ایرانی در پروازهای خارجی عموما برای هر کیلوگرم بار اضافه 15 یورو دریافت می نمایند. این قیمت ممکن است در مقاصد مختلف متفاوت باشد پس حتما قبل از بستن بار خود اطلاعات کافی کسب کنید.

بار دستی چیست؟

معمولا تمامی افراد در طول پرواز خود به وسایل ضروری خود احتیاج پیدا می نمایند. به همین جهت ایرلاین ها یک بار اضافی را تحت عنوان بار دستی معین نموده اند تا در این بار مسافران بتوانند لوازم مورد احتیاج خود را به داخل هواپیما ببرند.

اندازه بار دستی مجاز با توجه به داخلی و خارجی بودن پرواز شما و کلاس پروازی فرق دارد که می تواند بین 5 تا 15 کیلوگرم باشد. به صورت کلی طول و عرض و ارتفاع بار دستی نباید بیشتر از 56، 45 و 25 سانتی متر بیشتر باشد تا بتوان آن را در کابینی که بالای هر صندلی وجود دارد، قرار داد.

ما در وبلاگ بایجانی توصیه می کنیم که مسافران چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی بار غیر ضروری و اضافی همراه خود به داخل کابین نبرند و فقط وسایل مهمی مثل لپ تاپ، مدارک مهم و اشیای گران قیمت خود را به عنوان بار دستی حمل نمایند.

نتیجه گیری

اضافه بار و قوانین حمل بار جزو نکات حائز اهمیت در سفر هستند که شاید بسیاری از افراد آن را نادیده بگیرند ولیکن ممکن است همین نکات کوچک شما را به دردسر بیندازد و قبل از پرواز برایتان استرس و نگرانی مضاعف ایجاد کند. اذا حتما توصیه های ایرلاین ها در این خصوص را جدی بگیرید و به این موارد توجه داشته باشید. نباید فراموش کنید که موارد ذکر شده در بلیط پرواز خود را کامل مطالعه نمایید تا به هیچ گونه مسئله ای برنخورید.

سوالات متداول

  • اندازه بار مجاز پرواز داخلی چقدر است؟

در پروازهای داخلی شما مجاز به حمل 20 کیلوگرم بار به همراه یک بار دستی 5 کیلوگرمی هستید.

  • تفاوت بار دستی و بار قابل حمل چیست؟

بار دستی معادل یک چمدان یا کیف یا کوله پشتی است که مجموع ابعاد آن از 115 سانتی متر تجاوز نکند و وزن آن نیز بیشتر از 5 الی 7 کیلو نباشد. بار مجاز نیز اندازه باری است که افراد در چمدان اجازه دارند به قسمت بار هواپیما تحویل دهند.

  • بیشترین اندازه بار قابل حمل متعلق به کدام کلاس پروازی است؟

افراد در کلاس پروازی فرست و بیزینس بیشترین اندازه بار مجاز را می توانند حمل نمایند.

  • اندازه جریمه اضافه بار چقدر است؟

اندازه جریمه اضافه بار با توجه به داخلی و خارجی بودن پرواز و نوع ایرلاین انتخابی فرق دارد؛ اما به طور کلی برابر است با 1٪ از هزینه کل بلیط در همان مسیر به ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه.

منبع: الی گشت

به "بار مجاز ایرلاین ها و راهنمای خرید اضافه بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار مجاز ایرلاین ها و راهنمای خرید اضافه بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید