لودرها بیش از پیش لرزه بر ستون خانه های تاریخی کازرون انداخته اند

به گزارش وبلاگ بایجانی، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار بدست رسیده، لودرها بیش از پیش لرزه بر ستون خانه های تاریخی کازرون انداخته اند.

لودرها بیش از پیش لرزه بر ستون خانه های تاریخی کازرون انداخته اند

موج ویرانی که ابنیه تاریخی کازرون را هدف گرفته، چنان سرعت و شدتی داشته که به گفته فعالان میراث فرهنگی در یک سال گذشته حدوداً 20 خانه تاریخی در این شهر تخریب شده است .

خانه های تاریخی کازرون از بیم تخریب شبانه بر ستون های خود می لرزند. در چند روز گذشته قصه تلخ دفن تاریخ کازرون بر زیر آپارتمان سازی های این شهر تکرار شد و یک خانه تاریخی دیگر موسوم به خانه حاج یدالله رهایی در بافت تاریخی کوی بازار را شبانه تخریب کردند.

رضا عمویی، فعال میراث فرهنگی با اشاره به وظیفه همگانی در نگهداری از آثار تاریخی گفت: در قانون کشور ما حفظ آثار ارزشمند تاریخی وظیفه همه ادارات و مردم است و در حوزه بافت تاریخی یک شهر مجموعه اداراتی که مهم ترین آنها میراث فرهنگی و شهرداری محسوب می گردد در حفاظت و نگهداری از بافت و اماکن تاریخی بسیار نقش آفرین و تأثیر گذار است، این دو نهاد باید با همکاری، برنامه ریزی بافت تاریخی شهری را به برترین نحو ممکن ساماندهی نمایند.

وی اضافه کرد: در شهرهایی که دارای اماکن تاریخی هستند برای ساماندهی، پایش و حفاظت این بافت پایگاه بافت تاریخی ایجاد می گردد این پایگاه که اولین رکن ساماندهی بافت تاریخی محسوب می گردد یک نهاد مشترک میان شهرداری و میراث فرهنگی است که متأسفانه در شهر تاریخی کازرون چنین گامی از سوی اداره میراث فرهنگی و شهرداری برداشته نشده است، آنقدر بافت تاریخی یک شهر حائز اهمیت است که در این بافت کوچه ها را به جای آسفالت سنگ فرش می نمایند که با کاهش تردد وسیله نقلیه از آسیب به بافت تاریخی و ارزشمند آن منطقه جلوگیری گردد.

عمویی با اشاره به خانه تاریخی که هفته گذشته در کازرون تخریب شده، گفت: مالک اصلی این خانه 15 سال پیش درگذشت و آخرین بازمانده این خانواده حدوداً 4 سال پیش فوت کرد و این ملک به شخصی دیگر واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه این خانه تاریخی هفته گذشته شبانه تخریب شد، اضافه کرد: در سالیان گذشته در مرکز شهر کازرون 30 ساباط وجود داشته که امروزه فقط 9 تا از این ساباط ها به جای مانده است و یکی از مهمترین ساباط های کازرون در مجاورت خانه تاریخی حاج یدالله رهایی قرار داشته که با تخریب خانه این ساباط در معرض آسیب قرار گرفته است.

حفظ بناهای تاریخی با تغییر کاربری از مسکونی به تجاری

این دوستدار میراث فرهنگی ادامه داد: برای ساماندهی باید این بافت از طرف شهرداری در نقشه جامع شهری تعیین و مشخص گردد و با توجه به ارزشمندی این آثار و امکان تاریخی نباید در منطقه بافت تاریخی مجوز تخریب صادر گردد در عوض مصوباتی از جمله تغییر کاربری از مسکونی به تجاری و کسب و کار به مالک داده گردد که مالک بتواند ملک خود را بدون تخریب تبدیل به بومگردی، هتل، رستوران و… کند با این کار نه خانه های تاریخی و هویت تاریخی یک شهر حفظ می گردد بلکه می تواند در جذب توریست برای شهر و کسب عایدی برای مالک نقش بسزایی داشته باشد.

عمویی اضافه کرد: یک مزیت اصلی بخش عمده ای از بافت تاریخی شهر کازرون مجاورت با بازار سنتی و مرکز شهر است، ما از هفت محله تاریخی در کازرون داریم چهارتا از این محلات در مجاورت بازار سنتی و قطب مالی شهر کازرون هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در بازار کازرون که بازار اصلی محسوب می گردد با کمبود فضا و محدودیت جا برای اشتغال روبرو هستیم و مغازه خالی برای کسب و کار وجود ندارد، چه مسئله ای دارد مسؤلین برنامه ریزی نمایند و بازار را به سمت بافت تاریخی توسعه و به بافت تاریخی مجوز تجاری داده گردد که مالک مطمئن گردد که بدون احتیاج به تخریب می تواند در خانه تاریخی خود کسب و کارهایی مانند فروشگاه های پوشاک، مواد غذایی و… راه اندازی و کسب عایدی کند.

بزرگترین خانه قاجاری غرب فارس در کازرون است

این فعال میراث فرهنگی گفت: در بافت تاریخی کازرون بنایی وجود دارد با مساحتی 1700 متری و 900 متر زیربنا، 12 اتاق 4 راهرو و یک ایوان مرکزی بزرگ که نمایشگر سبک معماری دوره صفویه و قاجار است. این خانه نقشه ای متفاوت تر از نقشه خانه های تاریخی دیگر دارد و به عمارت حاج اسمال معروف است و به عنوان بزرگترین خانه قاجاری غرب فارس محسوب می گردد. این بنا در سالهای اخیر ثبت ملی رسید ولی متأسفانه با شکایت از طرف مالکین ممکن است از لیست ملی خارج گردد، قابل پیش بینی است که به محض خارج شدن از لیست ملی این خانه تاریخی ارزشمند تخریب و تبدیل به زمین و بعد هم ساختمانی چندین طبقه می گردد.

وی گفت: طی یک سال گذشته 100 باب خانه تاریخی در شهر کازرون شناسایی شد که متأسفانه در همین محدوده زمانی حدوداً 20 خانه تخریب شده است .

عمویی در آخر تاکید نمود: بافت تاریخی کازرون یک فرصت ارزشمند است که با درک این فرصت می توانیم یک قابلیت بزرگ به توان توریستی و میراث فرهنگی شهرستان کازرون اضافه کنیم، اگر در برابر نابودی و تخریب این اسناد هویتی خود بی تفاوت باشیم، هیچ پیشینه ای برای نسل های آینده باقی نمی ماند.

منبع: همگردی

به "لودرها بیش از پیش لرزه بر ستون خانه های تاریخی کازرون انداخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لودرها بیش از پیش لرزه بر ستون خانه های تاریخی کازرون انداخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید