شهر بندری چارک می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد

به گزارش وبلاگ بایجانی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، شهر بندری چارک می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد.

شهر بندری چارک می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد

سوار بر کشتی خیره به آبی دریا و غرق در افکار روزمره هستم که افتادن گوشی مسافری که کنارم نشسته آنچه در خیالاتم رشته نموده بودم را پنبه می نماید و روی صندلی نه چندان راحت کشتی می نشاندم.

بعد از معذرت خواهی به رسم تعارفات همیشگی می پرسد کیشوند هستم یا برای مسافرت به کیش می روم که در جوابش میگویم کیشوندم و برای جهانگردی یک روزه به چارک آمده بودم.

لبخندی از سر شوخی که من بیشتر از سر ناآگاهی می زند و می پرسد مگر چارک هم چیزی برای تماشا دارد که بخواهی یک روز را آنجا بگذارانی؟

در جواب لبخند و سوالش قاطعانه میگویم برای درک زیبایی های چارک چیزی بیشتر از یک روز ضروری است اما من بخاطر شرایط کاری این زمان را ندارم؛ بحثمان گرم می گردد و می خواهد بیشتر در خصوص چارک بداند.

نه نقره فام نه نارنجی

در توصیف زیبای های این شهر کوچک ساحلی به عنوان یکی از 2 دروازه ورود زمینی به جزیره کیش همین یک پاراگراف گذشته را برای اهمیت توجه بیشتر به چارک، مقدمه حرف هایم می کنم و ادامه می دهم.

در آبی رنگ ورودی بندرگاه را رد کنی و وارد محوطه نشوی و به سمت شرق قدم زنان چند دقیقه ای را پیاده روی کنی علاوه بر آشنا شدن با بافت این شهر خاکی که پر از خون گرمی و سادگی مردمان منطقه ها جنوب کشور است به یکی از قدیمی ترین خورهای واقع شده در خلیج همیشه فارس به طول سه کیلومتر می رسی.

اولین چیزی که چشم هر بیننده ای را در این خور محصور خود می نماید، سواحلی است که نه می گردد گفت نقره فام است نه میتوان گفت نیست؛ چرا که رنگهای طبیعی اش آنقدر زلال هستند که در نگاه اول آبی دریا را از چشم ها می رباید و توجه را به خود جلب می نماید، چیزی شبیه نارنجی اما این رنگی هم نیست. شاید فقط آنهایی که علم شناخت رنگها را دارند بتوانند نامی برای این رنگ زیبا بگذارند.

چشم ها که از تماشا این همه رنگ که مخلوق طبیعت هستند سیر نمی گردد اما زمان کم مرا مجبور کرد زیبایی ساحل را به فیروزه ای دریا گره بزنم تا عکسهایی برای یادگاری از این همه زیبایی که مطمئنم هیچگاه از خاطرم نخواهد رفت را بگیرم.

خور چیست؟

می پرسد معنی خور چیست؟ در پاسخش می گویم: به شاخه ای (محدوده نیمه بسته آب) از دریا گفته می گردد که به خشکی داخل شده باشد؛ خور در حقیقت خلیج کوچک است که خلیج همیشه فارس در درازای حدود یک هزار کیلومتری خود صدها مورد از این خورها را در خود جای داده است.

معنی خور را که متوجه شد خواست عکسهایی که به یادگار از این محل گرفته ام را ببیند، با تماشا پلیکان ها و جنگل های حرایی که در عکسها بودند کنجکاوانه جویای اهمیت این خور شد.

شرح دادم: بواسطه قرار گیری چارک در مسیر ورودی به جزیره کیش سالانه می تواند محلی برای میزبانی از هزاران جهانگرد باشد که در صورت معرفی به مسافران از این منطقه بکر میتوان در مسیر توسعه پایدار این شهر به نفع مردمان بومی آن بهره برد.

با شنیدن حرف ها و تماشا عکسهایم مصمم شد هنگام بازگشت از کیش حتما سری به خور چارک بزند تا علاوه بر تماشا پلیکان ها و سایر پرندگان مهاجر که به گفته خودش زمینه مورد علاقه او بود از نزدیک خور و ویژگی های آن را ببیند.

قول تحقق مطالبه

گفت: به نظر می رسد مورد بی توجهی واقع شده که با تایید حرفش گفتم: قرار است طرح جامع توسعه جهانگردی بندر چارک با موضوع خور تا یک سال آینده به وسیله سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از برنامه های حمایتی از نواحی حاشیه ای منطقه ها آزاد تدوین گردد.

این شد که حرف های سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در بازدید از بندر چارک یادم افتاد که گفته بود: توسعه بندر چارک به عنوان دروازه ورود مسافران به جزیره کیش در اولویت این سازمان بوده و برای آن طرح های مختلفی به ارزش یک هزار و 500 میلیارد ریال تعریف شده است.

سعید پورزادی اضافه نموده بود: برای ارتقای بهره مندی ساکنان بندر چارک از حضور مسافران در جزیره کیش طرح جامع جهانگردی این بندر با موضوع خورچارک سال آینده تدوین می گردد بگونه ای که مردمان این خطه نیز از حضور مسافران جزیره کیش بهره مند شوند.

احداث یک مجتمع خدماتی بین راهی

مرتضی رمضانی گالشی، معاون جهانگردی این سازمان هم گفته بود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی در نظر دارد برای توسعه صنعت توریسم در این شهر بندری مجتمع خدماتی، بهداشتی و رفاهی بین راهی از محل اعتبارات شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی احداث کند.

وی با بیان اینکه برای این مجتمع حدود 20 میلیارد ریال هزینه می گردد، یادآور شده بود: حدود 30 درصد از مسافران به این جزیره به وسیله دریا سفر می نمایند که عمده آنان از امکانات و خدمات بندر چارک بهره مند می شوند.

از آنجا که جهانگردی برای توسعه پایدار در دنیای کنونی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است میتوان با ایجاد زیرساختهای صنعت توریسم در این خور در راستای توسعه این شهر پنج هزار نفری گامهای موثرتری برداشت که انتظار می رود با نگاه ویژه سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده قوه مجریه چشم منتظر مردم این منطقه به تحقق وعده های دولت مردمی محقق گردد.

شهر بندر چارک مرکز بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران است. بیشتر مردم آن عرب زبان هستند و به زبان عربی و فارسی تکلم می نمایند و در 300 متری مشرق خلیج فارس واقع شده است.

این بندر شناور مسافربری دارد و هم شناورهای لندینگ کرافت (ویژه انتقال بار مانند خودرو). شما می توانید از بندر چارک به وسیله دریا به جزیره کیش سفر کنید و وسیله نقلیه خود را نیز به وسیله لندینگ کرافت به این جزیره ببرید.

این بندر به خاطر مجاورت جزیره کیش و قرار داشتن در مرکز شیب کوه و البته موقعیت جغرافیایی آن همیشه مورد توجه بوده است. اما تاریخ مکتوب آن از عصر زندیه به بعد مورد توجه است.

منبع: همگردی

به "شهر بندری چارک می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر بندری چارک می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری در غرب هرمزگان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید